Friday, December 26, 2008

Terengganu Ku

Terengganu...Kuala Terengganu...Chabang Tiga..Pulau Duyong...Pulau Kambing dan Jalan Bukit Kecil. Keluarga saya satu ketika dahulu begitu dihormati. Kalaulah tidak kerana penjajah keluarga kami mungkin masih berperanan, tetapi kini segalanya telah jadi sejarah.

Realitinya, sejarah ditulis oleh mereka yang menang. Mereka yang terpinggir akan terus tersisih.

Sekadar renungan penduduk Terengganu perlu berfikir natijah di sebalik Pengisytiharan Terengganu sebagai Bandar Raya Warisan Pesisir Air.?

Selepas hampir setahun berapa banyak warisan yang dipulihara dan dipelihara? Secara terang-terangan, pengisytiharan itu hanya sekadar retorik oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh, tidak lebih sekadar modal politik.

Rakyat Terengganu perlu berpijak di bumi nyata, betapa mereka sebenarnya kehilangan warisan bukan yang ada diperkaya.

Lihatlah pokok pauh di Jalan Banggol depan stesen bas...ia berusia lebih 130 tahun ditebang, apa alasan. Begitu juga makam lama di situ terus terbiar. Ia terus dibiarkan bersepah. Saya tidak pasti sama ada salah seorang bapa oneng saya..Engku Besar Tanjung dimakamkan di situ, cuma masa kecil-kecil kami diberitahu di situ terdapat beberapa makam asal usul keturunan kami.

Apa jadi dengan bangunan lama di Chabang Tiga, tanpa mengambil kira nilai sejarah regim Idris Jusoh bertindak merobohkan rumah konkrit yang menjadi antara yang tertua di negeri ini dengan alasan membesarkan jalan raya. Kejam sekali.

Bagi memperingati penghijrahan masyarakat Melayu Pattani ke Kuala Terengganu tiada lagi simbol dan nama. Apa tidaknya, Jalan Pattani ditukar kepada Jalan Dato' Isaac, apa rasionalnya. Malang sekali, mereka yang bersusur galur dari keturunan ini yang berjawatan besar terus mendiamkan diri.

Jika ditanya generasi muda, di mana Hujung Bugis....saya percaya 10 daripada 10 responden akan menjawab tidak tahu. Kawasan yang dulu cantik dengan susunan pokok kelapa kini lenyap ditelan kerakusan Patrick Teoh dan konco-konco. Laman milik ulamak kini menjadi tapak Monson Cup.

Ketamakan beliau terus berpanjangan, tanah milik Melayu terus diceroboh tanpa mempedulikan nilai warisan. Sebahagian tanah di Kampung Ladang adalah kurnian Sultan Zainal Abidin Ketiga kepada kaum kerabat baginda turut menjadi mangsa. Nenek saudara saya sendiri terpaksa keluar dari tapak yang diwarisi zaman berzaman. Kami bukan pemilik setinggan, kami yang menjadi tuan. Kurnian dari seorang Sultan supaya anak cucu kelak mempunyai tanah dipersendakan selepas cadangan pembangunan diteruskan.

Ketika menziarahi Mok Ku Wok dapat saya bayangkan kekecewaannya kerana diusir. Mata beliau berkaca. Hal ini dipanjangkan ke istana termasuk ke pengetahuan keluarga Diraja Pahang. Kemudian Tuanku Mizan juga diberitahu, tetapi ia terlambat. Apapun selepas dimaklumkan, ia menambahkan lagi kemurkaan Tuanku setelah kaum kerabat diperlukan seperti hamba dina.

Ketika berkumpul dengan saudara mara, saya pernah bersuara, pengkhianat kepada keluarga Raja Melayu tidak akan kekal lama. Saya percaya Idris Jusoh akan ditimpa bala, daulat menghina kerabat...tengoklah. Sejarah telah membuktikan setiap seorang keluarga pembesar yang menurunkan Sultan Ali@ Tengku Cantik dari takhta Terengganu menjadi gila. Untuk Idris Jusoh tidak hari ini...esok..lusa...akan tiba ketikanya.

Ketika diberi peluang memerintah Tok Yeh @ Mat Yeh terus ghairah dan kemaruk, apa tidaknya dia pernah mencadangkan bendera Terengganu ditukar. Alasannya bendera sedia ada yang digazet pada 1946, tidak nampak ceria. Nasib baik ada campur tangan dan bantahan.Kalau tidak bendera Terengganu warna macam pelangi sebab hendak nampak ceria.

Sesiapapun penganti Idris Jusoh..konsep dan konteks pembangunan perlu difahami. Tidak guna menghantar pegawai kanan ke luar negeri kalau hasil yang dibawa balik kosong...0...

Lihat Eropah, walaupun membangun mereka tidak merosakan senibina Reinansance.

Pembangunan sepatutnya mengekalkan yang sedia ada dengan memperkaya yang baru. Pembangunan bukan bermakna memusnah yang lama.

Sayang...kebutaan terhadap nilai tradisi dan sejarah telah membunuh warisan Terengganu. Lebih malang lagi ia menjadi modal untuk kepentingan diri sendiri.

Tuesday, December 16, 2008

Cuti

Sepanjang 2008, tiada pelepasan cuti umum yang saya ambil, dalam erti kata yang lain saya bekerja dari cuti umum 1 Januari sehingga sekarang. Tahun Baru Cina, Wesak, Thaipusam, Hari Raya Aidil Fitri dan Adha...semua saya kerja.

Tetapi bagaikan dapat keajaiban, saya diberi pelepasan cuti umum pada Hari Krismas ini. Dapat 3 hari. Tahun lepas di Hari Krismas saya berada di Khartoum dan Kaherah. Tahun ini saya tidak merancang untuk ke mana-mana, mungkin di KL.

Sebagai seorang Islam, tiada apa yang meriah, apa yang dapat saya lakukan hanya meraikan saudara yang berbeza akidah menyambut hari kebesaran agama mereka. Saya pernah bertanya kepada orang alim mengenai persoalan ini...jawapan yang diberikan, kita boleh meraikan tetapi bukan menyambut. Gaspard berlepas balik ke Paris pada 24 hb ini. Dia akan meraikan bersama kaum keluarga yang masih menganut agama itu di sana.

Saya salute Gaspard sebab akidah sebagai seorang Islam amat kukuh walaupun bersekolah di Jesuit School sejak berusia 8 tahun. Tiga malam lepas semasa kenduri majlis akad nikad Adik Esah, dia ingatkan saya baca doa sebelum makan..perkara yang sama sewaktu kami memasuki sebuah restoran di Paris beberapa bulan lalu.

Oz pula akan pulang pada 30 Disember. Nampaknya saya akan meraikan Oz sebab dia tidak mahu sambut Krismas di hotel. Saya ada cara tersendiri dan merancang untuk ajak dia makan sate Kajang pada malam Krismas nanti.

Saya sendiri merancang Hari Raya Puasa tahun depan, akan menyambutnya sama ada di UK atau Perancis. Sesuatu yang menongkah arus budaya Melayu. Orang lain berebut balik kampung, saya pula sebaliknya. Ini yang dipanggil kelainan.

Terapi Minda

Semalam saya sedikit tension dengan keadaan di pejabat. Saya percaya dengan luahan dalam blog ia membantu melepaskan tekanan. Terapi yang paling baik adalah dengan work out. Semalam saya telah membakar 1000 kalori dan hari ini 850 kalori.

Saya datang hampir setiap hari ke sini.....membakar kalori dan melepaskan tekanan

Selain beriadah saya juga membela haiwan peliharaan...satu lagi alternatif untuk menggelakkan diri terjerumus dengan tekanan. Percaya atau tidak saya membela 13 ekor...dalam apartmen seluas 850 meter persegi. Semuanya kucing terbuang...adakala yang saya jumpa dalam keadaan betul-betul terbiar. Hantar ke vet dan kemudian saya bela....dalam rumah @ indoor cat. Si Utih ini misalnya saya jumpa di tepi tong sampah dalam keadaan berkurap. Hantar untuk diberi rawatan. Ia menjadi teman saya bersembang dan begitu patuh dengan kata-kata.

Siapa sangka Utih yang secantik ini kucing yang dibuang tepi tong sampah...dulu masa jumpa ada kurap



Nyek-Nyek dijumpai dibuang dalam kotak semasa berusia 2 minggu...dia paling manja

Bukan mudah untuk membela kucing sebanyak ini. Setiap pagi saya menghabiskan masa satu jam setengah dengan membersih bekas najis, vakum dan mengemop rumah. Ini yang menguji kesabaran saya. Bangun pagi sudah ada tugas yang menanti dan ia menjadi rutin. Saya tidak benarkan kucing ini berkeliaran, sebaliknya ia mempunyai bilik khusus.

Sehari, hanya dua kali mereka dilepaskan di ruang tamu. Selebihnya dikurung di dalam bilik. Yang pasti selepas empat tahun lebih membela....kucing-kucing ini begitu memahami saya dan tidak banyak merosakkan barang.

Monday, December 15, 2008

Mencari Erti

Sejak 10 tahun lalu, saya menumpukan pada kerjaya selepas beberapa rentetan peristiwa yang boleh distilahkan sebagai "detik-detik sukar" @"saat-saat kecewa. Sepanjang tempoh itu pencapaian karier saya adakala mendatar dan ada ketikanya menjunam.

Tidak banyak perubahan untuk dibanggakan. Sebaliknya masalah datang silih berganti. Apa sebenarnya yang tersirat sehingga nasib saya tidak sebaik orang lain? Persoalan yang sering berselirat di fikiran.

Ohhhh mungkin ini yang dikata asam garam kehidupan? Warna-warna yang mencorakkan pengalaman? Mungkin juga saya tergolong dalam insan malang? Rengus...keluh adakala menjadi biasan rasa kecewa.

Mengapa saya? tidak si A, si B atau orang lain untuk lalui kesulitan ini.

Adakah saya terkena badi masa lalu dan saya menjadi penebus kifarat di atas kesilapan orang lain?

"Ohhh Tuhan aku buntu". Gemersik kata hati.

Jika dinilai dari segi pencapaian akademik, saya tidak sepatutnya berada pada kedudukan sekarang dalam kerjaya. Saya boleh pergi jauh...tetapi mengapa saya masih berada di tahap yang jumud di organisasi ini walhal ramai si bangat yang berkelulusan sijil terus dianugerahi pencapaian cemerlang. Kebolehan mereka hanya lakonan dan ampuan.

Lama saya pendamkan rasa dengan tidak mempedulikan gelagat mereka. Mendiamkan dan menjarakkan diri adalah yang terbaik.Tetapi sifat kaduk naik junjung sering menguji kesabaran. Selama ini saya menolak perbezaan manusia yang dinisbahkan pada darjat keturunan. Insan adalah sama. Tetapi dengan pangkat yang dimiliki mereka lupa diri. Lantak mereka untuk ketawa berdekah dan bergaya sakan tetapi jangan pandang rendah pada orang lain....Tetapi apabila saya melebihi mereka dalam beberapa perkara lain, akan ada versi cerita, itu dan ini. Paling menyakitkan hati membuat perbandingan dan cuba memperlekehkan. Di sini nampak beza antara si cerdik dan si bodoh dalam menilai sesuatu. Kalau saya ada kelemahan, saya bukan baduk untuk ditertawakan. Sedangkan banyak kelebihan cuba dinafikan. Mereka tiada profesionalisme. Spesis ini lupa kalau tidak di organisasi ini, dengan kelulusan yang dimiliki mungkin berada di kaunter jualan, di bendang, di tepi jalan dan paling layakpun jadi penyelia pengeluaran.

Semoga nasib baik akan memihak kepada saya suatu hari nanti.

Saturday, December 13, 2008

Drama

Hari ini, saya menghabiskan masa lebih tiga jam di gym. Seperti biasa saya work out untuk membakar 1500 kalori, semalam makan kambing, rendang dendeng daging dan cheese cake. Saya tidak mahu lemak melekat kat badan terutama dekat sekeliling perut. Payah nak hilang nanti. Tidak mahu simpan tayar spare...

Sambil work out, teringat betapa manusia sekeliling sering berdrama, depan cakap lain belakang cakap lain. Banyak manusia yang bertopeng, berlagak baik, manis mulut dan mereka yang cuba berlaku jujur akan menjadi lauk. ......Ini lumrah alam. Bak kata Imam Ghazali, dunia ini pentas lakonan dan kita adalah pelakon (kata-kata ini kemudian Shaksepeare ambik).

Biarlah mereka yang ingin terus bermain kata-kata manis. Selagi beringat saya tidak akan terpedaya. Belajar dari kesilapan menjadi satu sukatan pengalaman. Kata-kata si egois akan saya ingat sampai bilai-bila. Tidak terlalu lambat untuk saya betulkan kealpaan. Suatu masa saya akan dapat semula apa yang telah dikhianati selama ini. Kebaikan pasti akan datang dan suatu masa nasib baik akan memihak kepada saya.

Selamat Pengantin Baru

Tetapi tiada apa yang mengejutkan pada majlis akad nikah kali ini, kecuali satu perkara yang membuat saya menjerit....GASPARD.?????? sambil lari ke ruang makan. Dia terkejut dan kami berpelukan. Bulan lepas bila saya telefon dia dengan nada sedih beritahu tidak dapat datang tetapi tiba-tiba muncul. Dia kata buat keputusan saat akhir untuk terbang ke sini. Konon hendak buat suprise.

Sebenarnya semua orang terkejut bila dia sampai dari Paris. Maman lagi terkejut, tapi yang best sempat pergi beli baju Melayu warna tema "soft pink". Warna tema malam ini. Saya kena tegur sebab pakai baju Melayu warna krim dengan sampin "pink" tak apa yang penting saya datang.

Tepat jam 9.30, Esah Maria yang selama ini saya panggil adik Esah, selamat dijabkabulkan sebagai isteri kepada Yzmier. Sejurus selepas itu, pasangan ini datang dan mencium tangan saya. Saya peluk Yzmier dan bisikkan" Selamat Pengantin Baru...selamat datang ke dalam famili saya, selamat menjadi adik ipar. Ia kemudian disusuli adik Esah yang kelihatan sebak sambil mencium tangan sambil berkata, Abang A.. terima kasih kerana datang....Jauh di sudut hati, saya berdoa "Adikku....semoga kalian akan bahagia sampai ke akhir hayat..harapan dari seorang abang".



Percikkan bunga api menandakan Adik Esah dan Yzmier selesai dijab kabul sebagai suami isteri.

Segalanya berjalan lancar alhamdulillah. Saya dengan Gaspard seperti biasa akan mencari port untuk lepak dan sembang. Tiba-tiba terpandang satu benda di tepi pagar. Banyak cerita....

Ini kerja David pacakkan bendera Perancis.....tak apa sesekali kena ingat sebahagian susur galur.

Gelagat adik bongsu ......posing maut

Thursday, December 11, 2008

Cuti Umum

"Jarang datang kerja tempat parking kosong macam ni". Bisik hati saya sewaktu memasuki tingkat bawah bangunan pejabat pagi tadi.

Sejurus kemudian ada suara.

"Oiiiiiii apa hal kau pakai smart sangat".

"Kenapa?. Tanya saya dengan ringkas.

"Hari ni cuti umum, kau tak tahu ker, kan hari ni Hari Keputeraan Sultan Selangor?.

"La, menyesal aku, dah lah kena gosok baju, perkara yang paling aku tak suka, dah lah bangun lambat tadi...gosokpun ala-ala jer. Tapi tak tahan lah aku korang pakai macam ni, aku smart semacam". Betah saya.

Beginilah saya, jarang ambil peduli mengenai tarikh dan peristiwa. Bukan pertama kali perkara seperti ini berulang. Kekadang hari lahir sendiripun boleh terlajak. Sebentar tadi Esah Maria mengingatkan saya malam esok majlis akad nikah beliau, ooooooh warna tema " soft pink" mana nak cari baju Melayu. Untuk resepsi minggu depan dah ada, mungkin saya akan bergaya sakan dengan tuxedo...tapi untuk malam esok ......pakailah apa yang ada?

Tuesday, December 9, 2008

Beraya

Aturan perjalanan hidup saya banyak dipengaruhi kerjaya. Selepas bertahun-tahun saya dapat menerima kenyataan yang bidang kewartawanan perlukan komitmen yang berbeza sama sekali dengan kerjaya lain. Ketika orang lain beraya, saya bekerja. Dari satu segi ia menjadi loncatan kepada saya untuk melarikan diri dari berdepan dengan situasi dan memori yang pernah hadir dalam diri.

Seperti saya katakan sebelum ini, selagi ada kewarasan, saya tidak akan dapat melupai kenangan. Yang dapat saya lakukan adalah meminimum ingatan.

Semalam, seperti biasa tiada juadah istimewa untuk menyambut Aidil Adha, cukup semangkuk muesli dan secawan kopi. Selepas itu saya bergegas ke gym, salah satu cara untuk menyibukkan diri supaya tidak terperangkap dengan emosi. Saya menghabiskan masa dua jam dengan membakar lebih 1200 kalori.

Tengahari saya masuk ke pejabat dan menjamah hidangan yang dibawa kawan-kawan. Makan dan makan.

Bila habis kerja, saya pergi semula ke gym dan work out lagi untuk satu jam. Saya membakar 500 lagi kalori.

Ia menjadikan saya membakar 1700 kalori, satu rekod baru. Saya kena work out lebih sebab perut ini telah disumbat dengan lemang, ketupat, rendang, laksa dan lain-lain lagi.

Pagi tadi saya pergi semula ke gym, kali ini 850 kalori. Cukup untuk hari ini. Ketika sedang work out saya terfikir, untuk Hari Raya Aidil Fitri tahun ini lebih baik saya pergi beraya di Paris atau Nancy dengan saudara mara di sana. Tiket murah kalau saya tempah sekarang. Lebih kurang rm 1600...amat murah.

Idea itu terlintas bila teringat Oz, saudara jauh yang datang menyambut Krismas di Malaysia. Saya tanya dia kenapa sambut Natal di sini, dia kata hendak merasa kelainan. Tetiba masa bersembang sewaktu jumpa di Kuala Terengganu minggu lepas, dia kata tak nak sambut di hotel...la ni yang buat tak best ni....sah-sah pak cik kena entertain, sebab orang lain sibuk dengan famili masing-masing.

Paling tidak bawa dia ke Cameron Highland.

Sunday, December 7, 2008

Apa Cer?

Seperti biasa bila balik saya akan bersembang dengan Maman (sebutan Mamoo @ emak dalam bahasa Melayu), dia mak cik saya. Dari dulu sampai sekarang saya memanggil beliau dengan panggilan itu. Banyak yang kami sembang. Di usia yang mencecah 67 tahun, kebanyakan masa dihabiskan dengan membaca buku. Bila ditanya buku apa yang terakhir dibaca, saya terpaksa mengalihkan topik kepada gambar dalam lap top saya...satu helah yang menjadi.

Satu persatu kami berbincang mengenai gambar yang saya ambil sewaktu ke Eropah beberapa bulan lalu.

Saat sang suria menerjah wajah di awal pagi...gambar ini saya rakamkan sewaktu dalam perjalanan dari Milan ke Amsterdam

Banjaran Alps yang diselaputi salji dara....khusyuk tidak terhingga


Keindahan terusan di Amsterdam membuat saya begitu teruja


Kecantikan bunga Tulilp sukar digambarkan dengan kata-kata.


Kami banyak berkongsi minat yang sama khususnya dalam bidang antropologi dan sosiologi. Perbezaan kami juga banyak. Maman memang pakar bahasa Perancis dan pernah belajar di University Paris, saya pula boleh berbahasa Arab. Kami selalu berbincang pelbagai topik bila bersama. Dari lawak jenaka sehingga perkara serius.


Sewaktu sampai bila Maman tengok saya, Eh A..(nama panggilan saya di kalangan keluarga, tak boleh bagi tahu..cuma singkatan aja)Kenapa kurus ni? Saya bagi tahu yang saya diet dengan mengambil protein putih dan kurangkan pengambilan karbohidrat. Secara spontan Maman kata bagus dan kena pada tempatnya kerana tidak lama lagi saya akan berusia 40 tahun dan diet perlu disesuaikan dengan usia. Saya juga beritahu telah berhenti merokok. Tetapi saya mengaku tidak boleh tinggal cheese, walau secubit saya kena rasa setiap hari. Eeee perasan macam mat salleh.

Setiap kali bersembang Maman mengajar saya satu perkara, hormati pandangan orang lain. Itu nilai orang Perancis dan ia saya cuba praktikkan dalam kehidupan seharian. Tetapi untuk belajar semula bahasa Perancis,saya mula merasa berat...Ohhhh payahnya. Sukar yang amat sangat.

Satu lagi nilai orang Perancis yang saya cuba terapkan dalam kehidupan seharian adalah membaca. Ia adalah riadah minda yang berkesan. Perkara terbaik bagi menggelakkan kebosanan. Dalam menempuh hidup yang penuh dengan cabaran, adakala lebih baik sendirian dan tabiat membaca mampu menjadi peneman setia. Saya bertekad akan cuba menghabiskan dua buah buku sebulan sebagai permulaan. Apa sahaja buku, kecuali bahan lucah.


Koleksi buku terbaru....amat menarik bagi mereka yang cuba memahami sosialisme

Selepas beberapa episod yang menguji kesetiakawanan, persahabatan, kejujuran, keikhlasan dan kerukunan hidup, sudah tiba masanya saya melayari sisa waktu terluang dengan membaca. Saya mungkin tergolong antara segelintir manusia yang tidak bernasib baik kerana sering dipermainkan dan diambil kesempatan. Itu karma. Selepas ini saya tidak menyesal untuk terus sendirian. Cukuplah dengan apa yang telah berlaku.....Belajar dari kesilapan, ukur dari kelemahan dan yang buruk jadikan sempadan.

Esok Raya???

Pagi tadi sambil menghirup secangkir kopi O di Kluang Station, tiba-tiba terlintas, cuti Hari Raya Adha berapa hari?. Lantas saya bertanyakan rakan sepejabat.

"OOOOO sehari jer". Jawap saya dengan selamba.

Sementara mencicit karipap, sekali lagi fikiran saya merewang, "ehhhh bila kali terakhir menyambut Aidil Adha dengan keluarga".

Saya cuba kira conggak, tetapi gagal mengimbau bila kali terakhir kami berkumpul bersama di Hari Raya Korban. Paling kurang, lima tahun lalu kot?. Itu hanya andaian.

Seperti biasa, saya akan bekerja di kala orang lain bersama keluarga. Hari inipun kerja sorang-sorang. Esok, lusa dan tulat saya akan datang ke pejabat seperti biasa. Seperti Hari Raya Aidil Fitri di mana orang lain berduyun-duyun pulang ke kampung, saya lebih senang bekerja. Mungkin mereka di unit ini beruntung kerana saya sentiasa menawarkan diri untuk berada di pejabat di saat orang lain berebut untuk bercuti. Itu pengorbanan yang dapat saya lakukan.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha.

Saturday, December 6, 2008

Selamat Tinggal 708 S2

Entah di mana sekarang papan yang pernah menghiasi 708 berada. Segalanya telah berlalu. Rumah yang pernah berada di perkarangan istana diRaja Terengganu itu menyimpan 1001 misteri. Saya sendiri pernah alami beberapa kejadian aneh. Bukan muda usia rumah berkenaan, bahkan ia melebihi 130 tahun.

Kali terakhir saya berdepan dengan kejadian pelik pada 1999, sewaktu itu ia telah ditinggalkan kosong lebih 5 tahun. Setiap kali sebelum raya, saya akan menjengah dan membasuh rumah, sebelum membawa Wan pulang melihat dan meninjau rumah yang menyimpan pelbagai peristiwa manis beliau dengan Tok Ki.

Di bulan puasa, biasalah akan kepenetan. Selepas habis mencuci, saya tertidur di ruang tamu perempuan yang kemudiannya dijadikan tempat menonton televisyen. Ketika terjaga saya terdengar tombol pintu di ruang tamu lelaki berbunyi dan dikuti bunyi perempuan menangis. Saya terjaga dan dengan mulut cabul saya cakap" anak cucu balik jangan kacau". Alhamdulillah tiada apa yang pelik berlaku selepas itu. Saya tidak ceritakan kepada Wan kejadian ini, kerana saya tahu arwah mengetahui misteri rumah yang pernah menjadi kediaman keluarga bangsawan Terengganu.

Semasa saya berusia 19 tahun, saya biasa diganggu terutama bila tidur di bilik yang terletak di anjung kiri. Bila tutup lampu, ada makhluk yang akan geletek tapak kaki dan bila tutup selimut hingga ke kepala, dia akan tarik ke bawah. Tetapi pelik sebab saya tidak pernah rasa takut. Dulu pernah ada orang terserempak dengan dua pengawal yang berpakaian panglima Melayu siap bertanjak dan memegang lembing sedang mengawal rumah itu. Dia menjelmakan diri. Bagi rumah Melayu terutama milik keluarga diRaja dan bangsawan, ia adalah perkara biasa, di mana rumah mereka lazimnya dijaga oleh makhluk halus yang tidak nampak dengan pandangan zahir.

Bila rumah itu disewakan selepas Wan tidak lagi larat untuk pulang, banyak barang antik milik keluarga kami dicuri. Saya percaya orang yang berkenaan tidak akan terlepas dari gangguan. Paling berharga, bekas kemenyan yang berusia hampir 200 tahun. Itu tidak termasuk baha tembaga, pinggan mangkuk dan pakaian lama.



Sebagian barang antik yang kini berada di rumah pak cik saya

Dulu barang antik milik oneng saya pernah dicuri oleh cucu angkat, akhirnya salah seorang daripada mereka kena gangguan dan jadi tidak betul. Mungkin kena tulah atau daulat mengambil barang bukan milik mereka. Yang paling dikesalkan saya tidak tahu di mana hendak mencari semula barang berkenaan. Sebahagiannya kami temui di Muzium Terengganu tetapi yang lain seperti dulang santap tembaga dan keris hukuman tidak pernah ditemui. Ia mempunyai nilai sejarah yang tinggi apatah lagi dulang santap yang mungkin berasal dari keluarga Bendahara Seri Wak Raja Pahang. Oneng perempuan kami mempunyai gelaran Tun di pangkal nama. Beliau adalah Tun Sharifah yang pangkat sepupu dengan Sultan Ahmad Pahang yang Pertama.

Empat bulan dulu, salah seorang pak cik saya sebelum meninggal dunia, bertanyakan adakah keluarga kami menyimpan pistol kurniaan Sultan Zainal Abidin Ketiga kepada moyang saya...ohhh pertama kali saya mendengar perkara ini, moyang ada pistol????macam ala-ala cowboy lak. Dia menyarankan supaya menjejakinya...Ohhh tidak, itu sesuatu yang amat payah.

Ramai generasi muda keluarga kami tidak tahu yang pangkal nama raja dan wan yang mereka guna sekarang bermula dari sini. Sultan Yahya Abdul Jalil Muzafar Shah, Sultan Siak yang diturunkan takhta sewaktu menziarahi Terengganu. Baginda kemudian mangkat dan dimakamkan di Dungun.

Apabila pulang ke Terengganu, kami tiada lagi monumen yang mempunyai nilai sentimental untuk dikenang sebagai warisan yang boleh dibanggakan. 708 telah dijual. Itu yang membuatkan saya terkilan.

Selepas ini, tapak 708 akan dibangunkan bungalow. Siapalah saya untuk terus menjengah ke situ. Selamat Tinggal 708...

Thursday, December 4, 2008

Selamat Tinggal 708

Perjalanan lebih 6 jam dari Kuala ke Kuala Terengganu tidak begitu terasa, cuaca yang tidak terlalu panas membuatkan saya tidak begitu mengantuk. Dimeriahkan lagi dengan lagu era 80 an yang dimainkan sepanjang perjalanan. Lagu seperti Sudirman, Uji Rashid, Zaiton Sameon memenuhi halwa telinga. Cuma kali ini tiada lagi lagu Sheila Majid.

Seperti biasa, menjadi kewajipan saya akan berhenti di Hai Peng Kopitiam di Kemaman, pekena kopi dan segarkan badan seketika.


Sampai di Kuala Terengganu, saya mengambil anak buah yang telah lama menunggu, keluar makan. Selepas itu saya singgah sebentar di tapak 708 yang telah dijual. Sedih bila melihat rumah di mana saya dilahirkan dan dibesarkan telah lama tiada.




Hanya tinggal tapak. Di sini dulu adalah tangga dan laman tempat kami sering menyambut Tok Ki balik kerja.


Gambar bahagian belakang rumah. Dulu ada pokok mempelam, jambu batu dan pokok kelapa. Di hujung sebelah kanan ada perigi.

Banyak hendak ditulis mengenai 708. Dulu kami ada pengunjung setia yang akan datang setiap tahun. Pak Heinz. Kali terakhir dia datang selepas Tok Ki meninggal pada 1983. Masa tu Wan sedih sangat, dia pegang tangan Wan dan suruh Wan dengar lagu dan pergi majlis tari menari. Ehhhh Mat Salleh ni, kau tidak tahu langsung budaya Islam dan Melayu. Tahun lepas dia meninggal dunia di Perancis pada usia 84 tahun dan mengikut wasiat yang ditinggalkan, abunya disemadikan di German. Ketika diberitahu Pak Heinz meninggal, saya terdiam dan hanya mampu bertafakur. Sayang dia meninggal tanpa mendapat hidayat dari Allah. Yang berkemampuan, bergegas ke sana untuk memberi penghormatan terakhir.

Bersambung.....

Wednesday, December 3, 2008

Tangguh Lagi

Semalam, Thailand secara rasmi menangguhkan Sidang Kemuncak ASEAN yang sepatutnya bermula pada 13 hb Disember depan di Chiang Mai. Ia akan diadakan pada pada Mac ini, mungkin di Bali.

Tugasan saya yang ketiga terpaksa ditangguhkan tahun ini. Sebelum itu, dua hari sebelum berlepas ke Pakistan, tugasan saya terpaksa ditangguhkan selepas 80 mati akibat serangan pengebom nekad. Begitu juga ke Kemboja, terpaksa dibatalkan di saat-saat akhir.

Siang tadi saya telah menyiapkan proposal untuk membuat tugasan berhubung situasi politik di Thailand. Saya telah serahkan kepada Big Bos dan dia berjanji akan lihat. Saya mempunyai alasan dan rasional tersendiri kenapa perlu berada di sana. Soal keselamatan nyawa adalah perkara picisan dalam dunia kewartawanan.

Pengalaman tidak akan dapat dibeli dengan wang ringgit. Ia satu kepuasan peribadi. Mengharungi detik-detik kritikal dan cemas memberi 1001 pengajaran. Teringat semasa rusuhan di Kuala Terengganu selepas PAS kalah pada pilihanraya 2004, kami bertempiaran lari selepas dikejar Pasukan Polis Persekutuan, FRU. Ketika itu salah seorang kawan saya dari akhbar The Star panik dan terkujap selepas terkepung dengan penyokong parti pembangkang. Jika tidak saya peluk dan bawa dia beredar mungkin dia terkena belantan. Dalam suasana cemas saya angkat pas akhbar, sambil membawa dia lari.

Paling tidak dapat dilupakan apabila mengalami sendiri gempa bumi di Aceh. Pada masa itu gempa teruk memusnahkan Pulau Nias. Saya menyerahkan diri kepada Allah kerana semua orang bertempiaran lari sambil menjerit-jerit.

Saya amat berharap diberi peluang lagi untuk membuat liputan sebegini. Saya ingin sekali ke Afghanistan, Kashmir, Iraq dan Palestine. Apalah sangat nilai nyawa saya berbanding penderitaan mereka.

Hidup sebagai wartawan menjadikan saya kaya pengalaman walaupun miskin harta. Ini hidup yang saya pilih.....Buku Meniti Lautan Gelora karya bekas Ketua Pengarang Utusan yang dipenjarakan selama 19 tahun tanpa dibicarakan, Said Zahari sedikit sebanyak menguatkan semangat untuk terus setia dalam bidang ini. Bukan mudah menjadi wartawan tulen yang tiada kaitan dengan mana-mana pihak dan mengenepikan kepentingan peribadi.

Saya tiada wang dan kedudukan untuk membela orang susah dan tertindas...tetapi saya ada mata pena untuk terus berjuang bagi membela ketidakadilan sejagat...memupuk kesedaran insani dan menghargai kemanusian.

Monday, December 1, 2008

cerpen 6

Haji Sulaiman balik awal hari ini, tapak projek telah dijengah tadi. Kebelakangan ini ada sesuatu yang menyebabkan dia balik awal. Bukan lagi masakan isteri, Wan Jara, tetapi pandangan mata anak Maria.

Bagi beliau, melewati usia 50 tahun menjadi sesuatu yang indah bila dikelilingi cucu-cucu. Sifat kebapaan yang sukar dikikis. Bagi Haji Sulaiman, selain simpati terhadap perempuan mualaf itu, anak yang masih kemerahan menumpahkan kasih sayang beliau.

"Wan Jara, saya dah dapat ilham nak namakan cucu baru kita". Ucap Haji Sulaiman sewaktu berehat di kerusi malas sementara menunggu Che Jenab menghidangkan nasi.

"Apa nama dia Abang Haji" Lopong mulut Mak Wan.

"Dah tanya Tok Guru ker? Kalau boleh nama biar serasi tidak terlalu panas atau berat ker, kan nanti budak tu tidak mampu nak bawa nama". Mak Wan yang bersimpung di galang pintu bersuara.

"Ya saya dah tanya Tok Guru Haji Manaf". Balas Haji Sulaiman. Tok Guru Haji Manaf tulah yang dia selalu ulang alik di hari Jumaat untuk mendengar ceramah agama di Bukit Bayas.

"Apa dia?" Tanya Mak Wan yang mula teruja untuk tahu.

Sabarlah sikit awak ni, apa-apapun kita kena tanya Maria. Kita tidak boleh membelakangkan dia. "

Sunday, November 30, 2008

Nak Pergi Mana

Esok saya off. Sebagai persiapan untuk pesta makan, tadi saya work out hampir dua jam setengah dengan membakar lebih 1350 kalori. Berat badan saya sudah mencapai tahap ideal dengan 65 kg. Saiz pinggang pula menurun ke 31. Apa yang perlu saya lakukan sekarang mengimbangi pemakanan dan senaman. Itu mustahak, jika tidak saya akan jadi terlalu kurus atau badan akan naik semula.

Bercakap mengenai esok, ia juga menjadi penentu sama ada Sidang Kemuncak ASEAN di Chiang Mai pada 13 hingga 18 bulan depan diteruskan atau tidak. Setiausaha Agong, Dr. Surin Pitsuwan dilaporkan telah menemui Perdana Menteri Thailand, Somchai Wongsawat dan terdapat kemungkinan ia ditangguhkan. Saya berharap ia akan diadakan di tempat lain, yang pasti bukan di Kuala Lumpur.

Sepatutnya 18 Disember ini, saya menjadi pengacara pada majlis persandingan sepupu, Esah Maria di salah sebuah hotel di Shah Alam. Pertembungan dengan Sidang Kemuncak ASEAN memberi saya alasan untuk menggelakkan diri. Kalau sidang kemuncak ditangguh apa alasan? Nak pergi mana?. Saya sebenarnya kurang selesa berdepan dengan sebahagian saudara mara yang mementingkan status. Saya faham majlis resepsi itu diadakan hanya membabitkan keluarga terdekat. Tetapi saya adalah saya. Ada sesuatu yang menyebabkan saya menjarakkan diri dari mereka. Terlalu peribadi untuk ditulis di sini.

Tahun ini juga saya tidak berpeluang ke Darfur. Saya terima dengan hati yang redha. Mungkin tahun depan kalau panjang umur. Meskipun berada di Malaysia, jiwa ini sentiasa bersama penduduk Darfur. Mereka terlalu istimewa di hati saya.

Erti Kemanusian.


BIARPUN sudah membina kehidupan baru di Australia, pelarian Vietnam ini masih mengingati pemergian ahli keluarga tersayang yang terkorban dengan menziarahi perkuburan mereka di Kelantan setiap tahun.

TARIKH 30 November 1978, sebuah bot dari Vietnam sarat membawa 320 penumpang menempuh perjalanan perit, terpaksa berlabuh dari Pantai Bisikan Bayu, Semerak, Kelantan.

Ketika gelora tengkujuh memuncak biarpun kira-kira 300 meter dari pantai itu, mereka lari daripada kekejaman rejim komunis di negara bergolak itu dalam keadaan keletihan.

Malang, mereka gagal mendarat dan ‘tersangkut’ di situ seketika kerana isu suaka politik tetapi sehari kemudian, bot dinaiki dengan bayaran cukup tinggi, pecah dihempas ombak.

Ketika mereka membayangkan menemui kehidupan baru, tiada dapat menolong sesiapa dan seramai 171 orang yang tidak lagi berupaya berenang mati lemas.

Mayat ditemui bergelimpangan di pantai Semerak dan Bachok. Sejumlah 123 dikebumikan di Tanah Perkuburan Thai di Kampung Ketik Buluh dalam satu liang besar.(sumber akhbar Kosmo)

Ketika kecil saya selalu melintasi penempatan sementara pelarian Vietnam di Chabang Tiga, Kuala Terengganu. Keinginan untuk tahu amat tinggi. Dari dalam kereta saya akan menjengah dan bertanya Tok Ki, kenapa mereka ada di situ? Jawapan yang diberikan amat mudah," negara mereka berperang".


Walaupun seawal usia 5 tahun, setiap kali di kawasan berkenaan saya akan menoleh, seperti ada sesuatu yang memanggil, rasa ingin tahu amat tinggi. Bila saya seperti teruja meminta kereta diperlahankan, abang saya akan menyakat, pergilah turun, muka dah macam Vietnam duduk sekali".

Sesekali Tok Ki ajak bersiar-siar dengan sepupu yang lain, ketika itu Momoo membuat keputusan untuk menetap di Kuala Terengganu selepas bertugas dengan Pusat Kebudayaan Perancis di Saigon. Gaspard dilahirkan di sana. Saya masih tidak memahami apa-apa bila Mamoo bercerita mengenai Vietnam Selatan, yang saya tahu Komunis jahat dan Amerika baik....(kemudian saya amat membenci dasar Amerika Syarikat)

Peristiwa yang saya lihat menjadi penyingkap awal untuk mengenali erti kesewarjagatan. Membenci peperangan, penindasan dan memahami erti kemanusian. Ini semua sebenarnya menjadi perangsang yang kemudian mempengaruhi saya supaya menjadi seorang wartawan.

Saturday, November 29, 2008

Oh Sheila


Di sebalik kepenatan mengikuti krisis tebusan di Mumbai dan kepungan penyokong Perikatan Rakyat Untuk Demokrasi- PAD di Bangkok, tumpuan tidak leka kepada penyanyi pujaan, Sheila Majid yang akan menunai ibadat haji kali ini.

Kehebatan Sheila, penyanyi irama Jazz nombor satu negara tidak pernah tergugat sejak muncul di persada seni lebih 20 tahun lalu.Beliau mempunyai keunikan tersindiri dan akan terus kekal di hati peminatnya sebagai penyanyi yang berprestij.

Saya pernah bertemu Sheila beberapa kali. Ia menjadi saat yang sukar diungkap dengan kata-kata. Pernah semua orang memandang ke arah saya apabila bertembung dengan beliau di salah sebuah restoran di Sungai Buloh. Secara spontan terpacul suara dengan kuat, "SHEILAAAAA".

Kerana Sheila Majid juga saya bersama dengan Bojong dan Amran dihalau dari dewan kuliah kerana menyanyikan lagi Kau Laksana Bulan sewaktu pensyarah sedang mengajar. Lagu itu selalu kami tujukan kepada Amran kerana ada dialog "Aku ingin mati Azizah...dan aku juga tidak ingin hidup Amran, tapi sabarlah Tuhan bersama orang yang sabar".

Sheila selamat menunaikan rukun Islam kelima. Semoga mendapat haji yang mabrur, doa ikhlas dari seorang peminat kerdil yang setia.

Friday, November 28, 2008

Rokok Oh Rokok

Bukan mudah meninggalkan apa yang bersarang di jiwa sejak 24 tahun lalu, rokok menjadi sahabat karib. Teman di saat suka dan duka. Saya mula menghisap rokok seawal usia 14 tahun. Saya masih ingat ketika itu cuti penggal dan saya gunakan garaj kereta 708 sebagai sarang melepaskan gian. Dalam usia semuda itu, segalanya ingin mencuba.

Alasannya mudah, ingin jadikan rokok sebagai perangsang untuk belajar dengan lebih tekun. Sejujurnya ketika itu saya tidak pernah menghisap rokok di asrama atau kawasan persekitaran sekolah. Saya berani selepas habis SRP.

Sejak tiga minggu lalu, sebatang rokokpun tidak saya sentuh. Satu permulaan yang baik. Godaan tetap ada tetapi saya kena fokus kepada apa yang sedang dilakukan....berhenti merokok. Ia bukan perkara mudah. Kalau culas, mungkin sekali lagi saya akan tewas. Kekadang terbayangkan Dunhill, Marlboro dan Salem. Tiga jenama yang sering melengkapi bibir saya sejak dulu.

Dulu pernah berhenti lama juga, hampir dua tahun. Tetapi ia kantoi semula bila saya pergi cuti sorang-sorang. Tidak ada kawan, akhirnya rokok jadi peneman. Dengan tugasan di luar di tempat yang terpencil, ia menjadi dugaan. Paling berat untuk meninggalkan rokok ketika berkhemah dalam hutan. Tembakau mempunyai peranan, selain menghalau nyamuk dan unggas ia mempunyai nilai perubatan seperti menghentikan pendarahan akibat gigitan pacat dan sebagainya.

Rokok oh rokok....mungkinkah kita akan bercerai talak tiga.

Monday, November 24, 2008

Suatu Subuh Yang Bening

Secara tiba-tiba teringat sebuah buku yang saya baca 22 tahun lalu, Suatu Subuh Yang Bening...ia merupakan himpunan cerpen-cerpen penulis tanah air.

Salah satu bertajuk Baboon. Ia adalah watak di dalam sarkas, di mana manusia terpaksa bertopengkan Baboon untuk menipu penonton. Bagaimanapun ia akhirnya terbongkar apabila dua watak dalam cerpen itu mendedahkan identiti satu sama lain, yang mereka adalah manusia yang selama ini bersarungkan kulit Baboon, semata-mata untuk mencari nafkah.

Dialognya masih saya ingat sampai sekarang. " Kalau kita jujur kita akan terbujur".

Persoalannya, apakah manusia semakin kehakisan nilai sehingga sanggup menipu orang lain untuk mencari sesuap nasi. Adakah manusia terlalu kebendaan dalam melayari kelangsungan hidup. Di mana letak nilai moral?

Perlukah kejujuran dikorbankan semata-mata untuk nafsu? Persoalan demi persoalan bermain di fikiran.

maruah@harga diri@ego

Masih tidak terlambat untuk saya kembali ke pentas realiti. Kekadang kita terleka dan terlupa dek sandiwara diri sendiri. Mungkin itu sebahagian apa yang dipanggil falasi. Dalam merangkak hayat nyawa yang singkat, tanpa prinsip, nilai dan persekitaran hidup sebagai pedoman, kita mungkin tewas pada lantunan perasaan.

Apa yang menjadi persoalan, bagaimana untuk memastikan diri tidak terpedaya dengan ulitan itu? Ahli falsafah Greek telah memberi jawapan lebih 2500 tahun lalu.

Menurut Socrates, beza manusia dan haiwan terletak pada fikiran. Persoalannya, tanpa rasional di mana kedudukan kita sebagai manusia?.

Bersandarkan natijah itu, saya menggunakan akal untuk membuat keputusan, walaupun ia ditafsir sebagai "rude" @ biadab@ kurang ajar @ kasar. Dengan kekuatan akal saya cuba pinggirkan sentimen perasaan dan melihat dari sudut logik.

Bagi kebanyakan aliran pemikiran falsafah seperti Deisma dan Realisma, akal berada di puncak dan ia adalah pemicu dalam melentur peribadi insan menjadi makhluk yang bermaruah dan mempunyai harga diri.Itu yang saya cuba nikmati sekarang.

Selepas membuat keputusan, sekira ada saki baki perasaan, lebih baik saya infakkan untuk diri sendiri.Jika ingin dikongsipun saya akan gunakan akal supaya tidak lagi tersalah memberi. Paling penting yang menerima tidak jadi seperti si kudung mendapat cincin.

Sunday, November 23, 2008

Derita Anak Seni

Sepanjang minggu ini, satu demi satu penderitaan artis diketengahkan. Kisah pelawak terkenal Datuk Yahya Sulong yang mengidap sakit lelah serta ketidakmampuan untuk membayar bil rawatan dan terbaru kisah penulis lirik Kerana Terpaksa, Seri Bayu yang menderita sakit saraf motoneuron disease.

Derita yang ditempuhi, satu lagi kisah tragis insan seni. Sudahlah terlantar, isterinya, Erema, seorang penyanyi sanggup menuntut cerai....Di mana janji sehidup semati, susah senang bersama. Bak kata cendekiawan, hanya masa yang boleh menentukan keikhlasan. Selain tiada kudrat, Seri Bayukini kini hampir hilang segala-galanya.
Menjadi anak seni tidak seindah berita yang ditulis. Tidak semua bintang akan bergemerlapan. Di sebalik tabir gemerlip tersembunyi seribu satu kisah. Ramai insan seni yang terpinggir walaupun banyak persatuan yang diwujudkan untuk membela dan menjaga kebajikan mereka.

Nama insan seni seperti R. Azmi, Mak Enong, Norizan, A. Rahim adalah sekelumit khazanah bernyawa yang pergi tanpa dihargai. Kita menyanjung bakat mereka tetapi apa yang dilakukan untuk memertabatkan anak seni supaya mereka tidak terus terpinggir.

Mungkin sudah menjadi trend, insan seni akan dikenang selepas tiada.Itupun seketika saja.Paling tidak dijadikan bahan berita sama ada untuk menambahkan rating tv atau melariskan jualan surat khabar. Sungguh malang insan seni kerana bakat dan nama terus diperguna tanpa mereka mendapat apa yang sepatutnya.

Bila terfikir apa yang berlaku, di mana fungsi anak seni yang dilantik sebagai Senator. Tan Sri Jins Shamsuddin, hentikan lakonan dan sikap hipokrit, jalankan tugas untuk membela anak seni, bukannya menjadi pengampu...Setakat ini, apa yang dilakukan beliau sepanjang dua penggal dilantik sebagai Ahli Dewan Negara.

Saturday, November 22, 2008

Nakal 2

Sambungan...

Masih saya ingat, betapa filem Bobby meninggalkan kenangan yang mendalam. Orang Terengganu panggil saya "mu-'e" dalam ertikata yang lain, terlebih manja. Kekadang kelebihan yang diberikan mungkin rasa simpati dek latar belakang saya. Ada Che Lat, Mak Dayang dan ramai lagi yang selalu beri perhatian. Mungkin juga masa kecil, saya cute dengan rambut perang serta mata sepet yang bewarna coklat.
Bila filem Bobby ditayangkan di Kuala Terengganu, kakak saya bawa saya tonton. Itu pusingan pertama. Bila pusingan kedua, saya tidak lagi diajak, giliran orang lain pula. Kali ini abang saya dibawa. Saya tidak puas hati. Bila semua masuk kereta Tok Ki untuk dihantar ke panggung (K. Trg ketinggalan dalam segala segi mana ada sistem pengangkutan masa tu kecuali beca). Saya melalak. Semua buat tidak peduli. Untuk tarik perhatian, saya ambil batu dan balingkan ke arah tingkap tidur Tok Ki. Ia berderai. Bila Tok Ki keluar kereta, saya lari dan masuk sembunyi ke dalam garaj.

Selepas Tok Ki meninggal pada 6 Jun 1982, setiap kali terpandang tingkap yang pecah, ia membuat saya rasa bersalah. Kerana kejahilan juga, ketika Tok Ki tidak lagi bernyawa, saya tidak tahu nak baca apa. Cuma mampu pegang surah Ya Siin. Borrispun sama. Saya pada masa itu buta al Quran, cuma tahu baca al Fatehah.
Kenakalan juga membuat saya tidak disenangi saudara mara. Pada masa itu saya amat naif apabila ada yang sindir dan cuba kaitkan kenakalan itu dengan seseorang yang mana darahnya mengalir dalam diri saya.

Bagaiamanapun ia mulai beransur kurang apabila umur meningkat 10 tahun. Saya menjadi lebih bertanggungjawab. Tetapi bagi arwah nenek saudara, apabila ada pertengkaran, insiden atau apa sahaja, saya akan terus ditunding jari dan dengan kuasa dia sebagai " orang tua" dia akan mempengaruhi Wan atau emak supaya pukul saya. Itu kisah lama, saya telah maafkan dia.

Borris selalu menjadi mentor dan saya protogenya dalam melakukan sesuatu yang kreatif. Naik bukit dan melastik bumbung Sekolah Chun Hwa Wei Sin...paling syok kami mabuk kerana hisap rokok Gudang Garam merah. Tidak jumpa cari pintu rumah, kedua-dua terbungkam di tangga.

Paling best kami main lompat ala-ala jongkang jongkit (orang Terengganu sebut congget canggung). Tanpa saya sedar di hujung kayu ada telur cicak. Bila Boris lepaskan kayu, dan beban pergi kepada berat badan saya telur terpelanting dan masuk ke dalam mulut. Bila rasa macam ada benda, saya ludah dan perasan.... itu telur cicak. Uwek....

Sepanjang tempoh kanak-kanak terutama selepas ayah dan emak pindah keluar dari 708, saya kurang mesra dengan adik beradik yang lain. Saya lebih rapat dengan Julie, Borris dan Clio. Itu kenyataan.

Pesta Makan

Nasi Dagang Terengganu. Makan dalam pinggan lama yang sempat saya selamatkan ketika 708 hendak dirobohkan. Terasa macam tahun 50an


Selepas dua minggu, sekali lagi saya memasak Nasi Dagang Terengganu. Lauk ikan tongkol dan telur rebus. Saya masak untuk 15 hingga 20 orang makan, selain menjamu tetangga dan menghantar ke rumah kakak, selebihnya saya sedekahkan di pejabat.
Sebenarnya susah hendak dapatkan Nasi Dagang Terengganu yang rasanya sama seperti dari negeri asal. Memasaknya bukanlah sukar sangat cuma, ada peraturan dan tidak ada jalan pintas. Jika tidak ikut, memang rasanya akan lari.

Proses bermula dengan mencari ikan tongkol. Orang Terengganu panggil ikan aye. Kena rebus satu hari satu malam dengan asam keping, garam dan gula melaka. Kuahnya pula tidak boleh ditumis, sebaliknya dimasak perlahan selama 8 jam, sehingga hitam dan pekat. Beras pula perlu direndam 8 hingga 9 jam. Dikukus dua kali dan terakhir baru disiram santan pekat.

Saya tahu mengadun sendiri rempah, tanpa membeli yang segera. Satu resepi yang saya sempat warisi dari keluarga kami. Saya masih gunakan periuk tembaga dari istana, yang berusia 130 tahun lebih, supaya dapat" feel" macamana nenek moyang kami satu ketika dahulu menyedia dan menghidangkan makanan ini di istana.

Paling penting bila memasak saya tidak mahu "authentic" lari. Tidak ada jalan pintas. Jadi saya kena masak ikut prosedur, sebagaimana sepatutnya. Walaupun tidak sesedap air tangan keluarga saya, sekurang-kurangnya rasanya tidak banyak lari.

Bila siap, saya ajak kawan-kawan dan jiran datang ke rumah. Mereka makan sikit, tapi saya sampai tiga pinggan. Macam kena rasuk. Bila balik dari pejabat dan selepas work out 1000 kalori di gym, tambah lagi dua pinggan. Keseluruhan saya makan hari ini, lima pinggan. Hancur diet.

Bila dah kenyang saya tersengih teringat kisah Boris dan Gaspard yang teringin makan nasi lemak sewaktu cuti Krismas di Switzerland tahun lepas. Dari Paris mereka bawa ikan bilis, cabai dan bawang, terlupa satu bahan penting. Bila sampai di Bern mana ada kedai jual asam jawa. Untuk ganti dia letakkan sos tomato, untuk buat sambal ikan bilis. Mana jadi? Oh ye masa saya di Paris, harga sepinggan nasi lemak, 12 Euro. Sebab teringin sangat saya makan dengan Gaspard dekat Malaysiana Restaurant di Paris de Nord. Dua orang makan dah jadi 24 Euro, cuba kali dengan 6....mahal giler. Teh tarik 3 Euro..tu pun cawan yang ciput jer.

Kisah Lama

Tadi work out dapat 1000 kalori lebih. Satu kepuasan. Semalam saya dapat keputusan pemeriksaan kesihatan. Alhamdulillah, tiada apa yang sangkut. Semua biru.

Sepanjang work out, saya teringat kisah lama. Kenakalan saya sewaktu kanak-kanak. Seingat saya dari usia 4 tahun ada sahaja percubaan yang dilakukan.

Sewaktu banjir, saya pernah turun tangga, dan menyelam dalam air, nasib baik kakak saya sempat tarik rambut. Masa tu saya dah tenggelam. Semakin berusia semakin berani mencuba. Ketika berusia 5 tahun, saya pernah dikurung dalam reban ayam serama kerana pusing kampung tanpa pengetahuan sesiapa. Bagi keluarga kami keluar dari kawasan halaman rumah 708 tanpa pengetahuan adalah satu kesalahan. Kami tidak dibenarkan berkawan dengan orang kampung. Dunia kami hanya dengan adik beradik, sepupu dan dua pupu yang akan sentiasa datang ke rumah. Arwah Tok Ki bijak selalu umpankan mereka dengan ais krim dan makan percuma.

Ketika umur 6 tahun saya kena gigit dengan beruk....salah saya pergi menyakat binatang tu. Baling selipar ke arah beruk, bila ia buat tidak endah, saya pergi ambil. Masa beruk yang dah lama tension kat terpa dan gigit kepala. Satu kampung kecoh, beruk Setia kerkoh (gigit) cucu Haji .......

Bila masuk darjah satu, lagi hebat. Pergi dan balik sekolah adalah kerja Pak Weil. Dia akan hantar dan bila balik dia akan tunggu. Satu hari, saya ajak sepupu saya, Ipin balik jalan kaki, keluar ikut pintu belakang. Masih saya ingat, kami redah bukit, bila lapar singgah rumah saudara, makan tengahari. Bila pukul 4 petang baru sampai rumah. Masa itu semua orang kecoh ingat saya kena culik, tapi dengan selamba buat tak tahu. Che Lat yang mengasuh saya paling risau. Bila sampai umah Wan saya marah, tarik telinga. Apa lagi saya melalaklah.

Kenakalan saya semakin menjadi bila cukup geng. Boris dan Clio serta saya. Trio masa kecil yang banyak aktiviti kreatif. Tetapi kami bila bergaduh suka gigit satu sama lain. Bila main pondok, orang suruh makan olok-olok batang pisang, saya makan betul-betul, kesudahannya berbuih mulut.

Tetapi ada sesuatu yang akan saya kenang sampai mati. Terperangkap dalam kebakaran. Ketika itu hujung minggu. Selain 708, kami mempunyai satu lagi rumah di Gong Badak (sekarang masjid KUSZA). Bila hujung minggu Tok Ki dan Wan akan bawa cucu-cucu naik Volvo Putih plat TA 50 ke sana. Bila lama tidak ke sana, lalang merimbun.

Tok Ki dan Wan kemudian menebas, biasalah, cara mudah untuk membersih kawasan. Bukan kecil....2 ekar. Kebetulan masa itu musim kemarau. Jadi untuk mudah, Tok Ki menyalakan api. Tiba-tiba angin berubah dan menghala ke arah saya yang keseorangan di tengah lalang. Saya berkaki ayam. Masa tu saya tidak boleh buat apa kecuali menjerit dan menangis. Sepupu saya, Alice terus meredah api, selamatkan saya. Dia kendong dan bawa ke porch rumah. Saya menangis dan cakap panas...panas..kaki Al....panas. Alice yang ketika itu darjah 5, ambil air jirus ke kaki saya, apa lagi, terus membengkak dan gelembong.

Wan kemudian datang sapukan putih telur, tetapi terlambat. Kaki saya dan membusung.

Bila balik, Alice jaga saya. Nak ke tandas dia dukung, lukiskan saya gambar. Indahnya kenangan pada masa itu. Hubungan saya dengan Alice terus akrab, sehinggalah dia terpedaya dengan al Arqam.

Kali terakhir saya berjumpa dia 4 tahun lalu. Kami tidak lagi bercakap banyak atau bertukar cerita seperti masa kecil. Dia saya anggap seperti kakak kandung kini tidak lagi seperti dulu. Paling tidak saya mendoakan kebahagian dia. Insan yang satu ketika dulu banyak mendidik saya supaya menjadi seorang yang berfikiran. Julie Alice....terima kasih.

Kenakalan saya juga pernah memalukan kakak saya...(sekarang Puan Sri, yang saya enggan jumpa). Satu petang, dia ajak saya naik basikal bersiar-siar. Dia pakai skirt yang ada tali dikat di belakang. Ketika dia sedang mengayuh dengan laju, saya buka tali dan masukkan ke dalam rim. Apalagi, ia tetas dan terburai sampai nampak bra...

Banyak lagi kalau hendak tulis. Semoga anak saya tidak mewarisi kenakalan ini. Ada sambungan...termasuk insiden tertelan telur cicak.

Friday, November 21, 2008

Comolot

Antara percaya dengan tidak apa yang berlaku di depan mata semalam. Ceritanya ringkas. Si A merupakan seorang senior yang tidak lagi berada di jabatan kami. Dulu dia pengurus. Bertahun-tahun ditukarkan ke jabatan lain. Si B pula junior saya yang baru dinaikkan pangkat.

Sebelum ini si A pernah tanya saya mengenai si B, timbulkan persoalan macamana si B boleh dinaikkan pangkat. Siap kutuk lagi. Nasib baik saya sudah masak dengan permainan politik pejabat. Jawapan yang diberikan mudah, " no komen, rezeki dia". Jika tidak, naya.

Drama yang berlaku memberi 1001 pengajaran kepada saya. Betapa manusia yang mempunyai perwatakan plastik, depan comolot, belakang hala bontot. Saya telah lama serik dengan si A yang akan berkawan jika ada kepentingan. Saya bukan di tahap pengurus, jadi dia merasakan tidak sepadan dengan dia. Itu hakikatnya.

Tuesday, November 18, 2008

Positif

Masalah ada di mana-mana. Dari masalah peribadi sehinggalah ke masalah pejabat. Saya cuba atasi ini semua dengan cara yang paling baik. Salah satunya dengan work out di gym. Selain bagus untuk kesihatan, ia membuatkan kita lebih fokus.

Sebaik habis kerja semalam, seperti biasa saya akan ke gym. Bila hampir pukul 9 malam, orang semakin kurang, ia bermakna saya lebih privacy. Selepas 3 hari tidak bertandang, saya mulakan senamaman selama satu jam. Saya dapat membakar 850 kalori. Melebihi sepinggan nasi berlauk ayam goreng dan teh tarik.

Saya teruskan lagi ke treadmill selama 40 minit, saya dapat membakar 300 kalori. Bersamaan secawan kopi dan dua keping roti bakar yang saya ambil untuk sarapan pagi.

Seterusnya saya melakukan bodyweight selama 30 minit. Saya anggarkan jumlah kalori yang dibakar mencecah 100 kalori.

Ia satu kepuasan tidak terhingga. Yang penting hendak seribu daya. Bila begini teringat pesanan pengetua kolej masa di UKM dulu. Jangan lupa bersenam. Kami panggil dia TSB....Tahu apa itu TSB, Tuan Salleh Botak. Dia cukup marah mereka yang malas beriadah. Lagipun kolej yang kami tinggal adalah khusus untuk mereka yang aktif dalam sukan.

Kalau tidak terpaksa dikeluarkan, kena tinggal di luar. Saya sendiri pernah mewakili universiti dalam kejohanan sukan, kononnya untuk menjadi perintis sukan dayung pada Sukan Komenwel 1998...apakan daya, kudrat tidak ada.

Paling pasti selepas beberapa tahun habis belajar, kami ada berjumpa dengan member lama yang dulu menjadi atlet. Tetapi sayang kebanyakan mereka nampak seperti mempunyai masalah berat badan. Wo Ang yang dulu menjadi pemain bola sepak dan mewakili UKM, sekarang dah boroi. Begitu juga dengan koc sukan kami Abang Husin, yang pernah mewakili Malaysia dalam bola lisut, dah berubah. Dia juga jadi boroi. Dulu kalau saya malas jogging Abang Husin dan isterinya Kak Ain Kwee Kong selalu kutuk. Kami dipaksa berjogging walaupun dalam hujan.

Sebaik habis belajar saya sendiri pernah berdepan dengan masalah berat badan. Ia pernah mencecah 80 kg walhal ketinggian saya 178 cm. Masa tu saiz pinggang saya mencecah 34 cm...ahhhhh muka bulat macam pinggan tambah. Selalu kena kutuk, sehinggakan Ku Mie Ku Man (Tengku Suhaimi Tengku Sulaiman) panggil saya Aroi....sebab boroi.

Saya sahut kutukan dengan positif. Dalam masa dua tahun dengan senaman dan diet seimbang, berat badan turun ke 66 kg dan saiz pinggang pula 31 hingga 32 cm.

Tipsnya mudah, kurangkan karbohidrat, gula dan garam. Lebihkan sayur-sayuran, buah-buahan dan protein putih. Hindarkan makanan ringan, msg dan minuman dalam tin. Minum air masak 3 liter sehari.

Bagaimanapun ia tidak akan menjadi tanpa senaman. Lakukan 3 kali seminggu selama satu jam pada setiap sesi. Insya allah akan nampak perubahan dalam masa 2 minggu.

Malam ini saya teruskan lagi work out...tetapi kena kurangkan. Jangan paksa diri. Paling tidak saya akan kekalkan 700 kalori seperti biasa.

Sunday, November 16, 2008

Selamat Malam Siang

Di mana arah untuk esok
Selepas kelmarin dionak ranjau
Ku gapai segala kudrat
Pada serpihan harapan

Ku kata pada impian
Jiwaku kembali kosong
Dalam diam ku merintih
Pada hiba ku menangis

Selagi puja purnama
Kembali bertaut pada kartika
Malamku tiada bintang
Kerana siangku selamanya gerhana.

Friday, November 14, 2008

Apa Reaksi

Ada persoalan menarik yang saya ingin ketengahkan di sini. Jika berjumpa dengan seorang yang pernah rapat dan sekarang tiada apa-apa lagi hubungan apakah reaksi anda?.



Saya fikir terdapat pelbgai cara dan tindakan spontan yang diberikan. Secara peribadi saya akan menegur. Itu secara profesional, lagipun ini selari dengan budaya orang Timur, bertegur sapa antara satu sama lain. Saya tidak merasa rugi.



Apa pula tafsiran orang yang ditegur. Kita hanya boleh mengagak. Mungkin dia segan sebab itu buat-buat tidak nampak. Mungkin juga takutkan seseorang atau hendak menjaga hati si dia. Hanya yang empunya badan yang tahu jawapannya.


Saya tidak boleh lupa kenangan, kerana sehingga saat ini, akal masih waras dan mempunyai ingatan yang masih baik.




Jika ada yang berkata, " aku sudah boleh melupakan dia". Saya akan jawab bohong. Hanya orang yang mempunyai masalah ingatan yang boleh berkata macam tu. Mana boleh lupa saat-saat manis dan mungkin duka yang pernah dilalui dalam hidup.




Apa yang boleh saya katakan di sini saya terima kenyataan apa yang berlaku. Mungkin ini takdir saya.




Thursday, November 13, 2008

kena kencing lagi


"Production hse belum dapat award lg".

Ringkas sekali sms dari member. Saya tanya bila nak bayar skrip yang disiapkan empat bulan lalu. Masa nak bukan main,mintak cepat dan sebagainya. Bila dah siap berbulan-bulan dok kemut duit.

Lagi insiden kena kencing dengan member. Prinsip saya, kalau ada rezeki tidak ke mana. Bukan sekali kena, dah berkali-kali. Ada yang bila kita jumpa buat selamba, macam tak ada apa yang berlaku.Wei duit aku, kau makan, aku tak halal. Tak apa Labu, dunia ni bulat, kaupun tidak akan senang mana.




Koniciwa

Sewaktu melakukan tugasan, saya perasan ada sesuatu yang tidak kena dengan sebutan bahasa Perancis. Saya perlu perbetulkan. Ini kerana sebutan dalam bahasa Inggeris amat meragukan. Saya perlu merujuk dengan keluarga saya yang arif dengan sebutan. Akhirnya selepas disemak memang telahan itu betul.

Canape Vertz disebut Kana-pe Var
La Promesse disebut La Pro-mess

Tetapi sebelum itu ada dialog yang menarik.

"Dia datang bercuti. Sekarang berada di Kuala Terengganu dan akan datang ke KL, sepatutnya pergi ke KL hari ini. Cantik sangat". Kata sepupu saya.

"Saya tahu dia cantik, darah Perancis campur Jepun, ". Saya jawab ringkas.

Perlukah saya jumpa? Tanda tanya yang berlegar di benak hati. Bukan itu sahaja, persoalan demi persoalan terus menujah fikiran.

Yang penting esok sehingga awal minggu depan saya tiada di Lembah Kelang. Saya perlu berada jauh dari sini.

Wednesday, November 12, 2008

November

Entah apa gerak hati, tetiba terlintas satu peristiwa penting yang berlaku pada bulan November,11 tahun lalu. Ya Allah masa memicu pantas. Satu malam di kala aku dan seorang kawan, makan roti canai di sebuah warung di Jalan Langkasuka, Larkin, Johor Baharu. Satu panggilan telefon yang mendesak aku membuat keputusan.

Ikatan yang cuba dipertahankan akhirnya lerai, dia mendesir esak tetapi aku tidak sanggup selamanya begini. Aku lepaskan dengan hati yang berat. Sejak itu aku hilang arah. Pedoman hidup pudar. Aku ikutkan apa juga kata hati. Akhirnya aku kehilangan segalanya. Kerjaya aku terjejas manakala hubungan dengan keluarga hampir musnah.

Ia menjadi saat yang paling sukar dalam hidup. Di sebalik kerumitan yang dilalui, ada yang mengambil kesempatan. Aku terus hanyut.

1 Mei 2000 aku kembali semula ke Kuala Lumpur dengan azam baru yang membuak, tetapi kata-kata manis membuatkan aku tewas lagi. Tiada siapa yang tahu, mengapa aku membawa diri ke Kota Kinabalu pada 2001. Sebenarnya ada sesuatu yang tersirat.

Hanya Tuhan yang tahu sepanjang 10 tahun lalu hidup yang dilalui sering terpalit keperitan, kesusahan dan ada ketikanya penghinaan. Segalanya menjadi tragedi. Biarlah aku letakkan kesalahan pada diri sendiri. Biar insan yang pernah dipuji aku merafaknya di martabat yang murni.Tetapi itu tidak bererti yang aku tidak mempunyai harga diri.


Di kala kau tersenyum aku menangis
Di kalau kau gelak aku meratap
Adakah ini hukum alam
Atau aku yang silap


Mengapa perhitungan aku khilaf
Mungkin kifayat dosa lalu
Atau karmanya begitu

Aku keliru
Pada perjalanan bernama kehidupan
Ku tetap mencari arah

Hidupku bukan minta simpati
Jauh sekali mengemis diri

Mungkin benar kata pujangga
Cinta ada di mana-mana
Adakala di balam-balam lorong hitam
Aku mencari nur cinta

Bolehkah ku hidup tanpa cinta
Kerana cinta pernah buat ku bahagia
Dulu cinta mengulitku bak di syurga
Tetapi kini...
Cintaku mati sebelum nafasku terhenti

RAA


Tuesday, November 11, 2008

Kawan Makan Kawan

"Ada tak kau mintak kerja kat *w**i tidak berminat ke nak join".

Pelawaan sahabat lama yang juga bekas warga Utusan Malaysia yang kini memegang jawatan penting di tempat baru.

"Aku tak mintak dan setakat ini masih belum terfikir untuk ke situ".

Jawapan ringkas saya sewaktu sama-sama menuruni tangga di Hotel Reinansance selepas selesai membuat tugasan US Election Watch minggu lepas.

Pelawaan kawan saya ikhlas, saya amat kenali dia. Walaupun sebaya, saya amat mengkagumi tulisan dia yang saya selalu sebut, tulisan yang bernyawa.

Dia kini membawa haluan juga ke dunia penyiaran. Memang tidak dapat dinafikan, stesyen tv berkenaan menawarkan gaji yang amat berbaloi. Tetapi saya khuatir untuk ke sana. Banyak faktor yang perlu diambil kira terutama dalam keadaan sekarang. Paling saya takut "pisang berbuah dua kali".

Di situ ada spesis makan orang. Bekas kawan saya yang bersifat talam dua muka. Cukup licik, dalam mengenakan member dengan membodek bos.Paling jelek mereka cerita yang bukan-bukan. Dulu dia ingat, dengan mencadangkan nama saya, yang mana kemudiannya saya dihantar ke subsidiari, dia akan mudah naik pangkat, tetapi kuasa Tuhan siapa tahu. Perhitungan dia silap. Kesudahannya, dia yang berhenti, selepas kipas yang dipasang memakan diri.

Bagi saya keihkhlasan bukan untuk diungkit, kejujuran bukan untuk ditayang dan kebaikan bukan untuk dipertonton. Tetapi bagi si Mamat ni, sesekali renung-renungkanlah. Saya tidak akan menuntut apa-apa di atas pengkhiatan persahabatan yang dilakukan sejak lapan tahun lalu. Perjalanan hidup masih panjang. Percayalah kita akan bertemu lagi tetapi tetapi ketika itu hanya sekadar kenalan.

Saya mengaku kini berada dalam dilema untuk mencari kerja baru.Kalau berhentipun, mungkin saya perlu mencari organisasi yang menjanjikan keselamatan yang lebih terjamin, terutama kepentingan pekerja dan tidak semestinya saya akan terus berada dalam dunia media.

Cerpen

"Maria jangan fikir sangat, kami ada di sini. Kalau nak kerja kat Kuala Terengganu, rasanya tidak ada masalah. Kalau nak mengajar bila-bila masa jer, habis pantang boleh mula".

Nong cuba menenangkan keadaan. Dia tahu, bapa dan ibunya mempunyai hubungan kekeluargaan dengan ramai orang penting. Lebih dari itu mereka mempunyai pertalian saudara, termasuk dengan anak Maria.

Bagi ibu beranak lima itu, Maria yang berkelulusan MCE dari sekolah Inggeris sudah cukup syarat untuk mendapat kerja yang baik seperti menjadi guru. Paling tidak boleh kerja di pejabat gomen.

Di sebalik kesuraman wajah, Maria mengangguk. Tiba-tiba terpancul dari mulutnya.

"Tapi kak, saya di sini sehelai sepinggang, segala sijil sekolah saya tidak bawa, ada di Singapura".

"Jangan khuatir, kan nanti Nong temankan Maria ke Singapura. Kita pergi sekali dengan Tengku Chik Pakaian".

Bagi Nong, ia satu kesempatan untuk ke Singapura. Mudah ke sana dengan Tengku Chik, yang pangkat mak sepupu. Orang tua tu cukup mahir dengan selok belok Pulau Temasik. Pendek kata setiap bulan Tengku Chik berulang alik kerana menghantar tempahan songket dan membawa balik kain ela dan intan berlian untuk dijual di sekitar Kuala Terengganu.
Tempat menginap tidak jadi masalah kerana dia boleh tinggal sama ada di Istana Kampung Gelam atau Besorah Road. Ramai saudara mara di situ.

" Nantilah saya fikirkan"

Jauh di sudut hati Maria, ada sesuatu yang tersirat.

Bersambung...

Sunday, November 9, 2008

BIARKANLAH

BIARKANLAH BAHTERA RINDU ITU MENYUSURI PANTAI
LANTAS BERLABUH DI DERMAGA HATIMU
USAH KAU KIRIMKAN TAUFAN ATAU BADAI
LIHATLAH BAGAIMANA IA MEMUDIKI SUNGAI SETIA
LIHATLAH IA MENGHILIR LAUT AKRAB

BUKANLAH MENJADI DARMA
CAMAR TETAP SELAMANYA BEBAS
KEKADANG ANGIN BISA TERSALAH ARAH
KEKADANG PEMBURU MUNGKIN TERSALAH DENAI
JIKA UNDUR BERUBAH HATI
KASIH MENJADI LERAI
JIKA AIR TASIK CINTA MENJADI USAK
AKU BELAJAR TIDAK MENYESALI NASIB

KALAU ORANG BERTANYA
MANAKAH PALING UTAMA
ANTARA RINDU
KASIH
KEMESRAAN
ATAU KESETIAAN
KU KIRA ADA BAIKNYA KU PILIH KESETIAN

HATI YANG SUCI BUKAN RUNTUNAN NAFSU
HATI YANG IKHLAS BUKANLAH KETINGGIAN NAMA
SESEKALI KITA MENJADI DARWIS
DEMI MENGUJI KESEMPURNAAN JIWA
RAA & KM....1997

Nak Cuti

Selepas lapan hari bekerja, hari ni saya dapat off. Saya mulakan pagi saya dengan memasak Nasi Dagang Terengganu. Kepakaran yang saya pelajari dari keluarga saya. Saya makan sedikit, selebihnya saya hantar ke pejabat dan bagi kat member-member yang lain.

Selepas makan pergi work out, cuma dapat 550 kalori. Bila balik kepenatan. Nasib baik hari hujan, dapat tidur sekejap. Sebenarnya dah lebih 10 hari saya terpaksa tidur di luar bilik sebab penyaman udara rosak. Esok, Panasonic akan hantar semula outdoor unit. Dah malas nak fikir. Bak kata Wan Kamaruddin, "apa ke jadahnya". Rosak, rosak dan rosak. Baru beli 5 bulan lepas.

Bila bangun, saya capai lap top, check tiket kapal terbang. Saya ingin cuti. Ya, perkara yang saya rancang sejak Ogos lalu. Saya ingin kembali semula ke Perancis. Kalau boleh mahu sambut harijadi saya di sana, Januari depan. Sepatutnya saya pergi bulan ini dengan seorang kawan. Tetapi dia berubah hati. Tidak apa, lagipun saya suka pergi seorang diri. Rasanya macam dah serik pergi berkumpulan macam bulan Mei lepas. Payah, saya jenis ikut kepala sendiri.

Pergi seorang diri akan memudahkankan dan menjimatkan saya. Kalau di Peranchis saya boleh tinggal dengan sepupu, Gaspard dan Borris, di UK boleh bagi tahu Auntie Mahani, sebab dia ada apartment di London, yang sememangnya sentiasa kosong kerana dia ada di sini dan di Switzerland ada Sufian.

Kalau nak keluar duit penginapanpun, di Barcelona dan Nottingham.

Tetapi itu angan-angan Mat Jenin. Mana ada duit 10K. Tadi bila periksa tambang kapal terbang, yang paling murah Sri Lankan Airlines, rm 3000. Gulf Air rm 3600. Mas dan KLM standardlah rm 4000 lebih.

Ada saham nak jualpun tak dapat. Rugi. Mana nak cekau duit. Untuk pergi mungkin saya mengharapkan keajaiban.

Entahlah...