Saturday, November 22, 2008

Kisah Lama

Tadi work out dapat 1000 kalori lebih. Satu kepuasan. Semalam saya dapat keputusan pemeriksaan kesihatan. Alhamdulillah, tiada apa yang sangkut. Semua biru.

Sepanjang work out, saya teringat kisah lama. Kenakalan saya sewaktu kanak-kanak. Seingat saya dari usia 4 tahun ada sahaja percubaan yang dilakukan.

Sewaktu banjir, saya pernah turun tangga, dan menyelam dalam air, nasib baik kakak saya sempat tarik rambut. Masa tu saya dah tenggelam. Semakin berusia semakin berani mencuba. Ketika berusia 5 tahun, saya pernah dikurung dalam reban ayam serama kerana pusing kampung tanpa pengetahuan sesiapa. Bagi keluarga kami keluar dari kawasan halaman rumah 708 tanpa pengetahuan adalah satu kesalahan. Kami tidak dibenarkan berkawan dengan orang kampung. Dunia kami hanya dengan adik beradik, sepupu dan dua pupu yang akan sentiasa datang ke rumah. Arwah Tok Ki bijak selalu umpankan mereka dengan ais krim dan makan percuma.

Ketika umur 6 tahun saya kena gigit dengan beruk....salah saya pergi menyakat binatang tu. Baling selipar ke arah beruk, bila ia buat tidak endah, saya pergi ambil. Masa beruk yang dah lama tension kat terpa dan gigit kepala. Satu kampung kecoh, beruk Setia kerkoh (gigit) cucu Haji .......

Bila masuk darjah satu, lagi hebat. Pergi dan balik sekolah adalah kerja Pak Weil. Dia akan hantar dan bila balik dia akan tunggu. Satu hari, saya ajak sepupu saya, Ipin balik jalan kaki, keluar ikut pintu belakang. Masih saya ingat, kami redah bukit, bila lapar singgah rumah saudara, makan tengahari. Bila pukul 4 petang baru sampai rumah. Masa itu semua orang kecoh ingat saya kena culik, tapi dengan selamba buat tak tahu. Che Lat yang mengasuh saya paling risau. Bila sampai umah Wan saya marah, tarik telinga. Apa lagi saya melalaklah.

Kenakalan saya semakin menjadi bila cukup geng. Boris dan Clio serta saya. Trio masa kecil yang banyak aktiviti kreatif. Tetapi kami bila bergaduh suka gigit satu sama lain. Bila main pondok, orang suruh makan olok-olok batang pisang, saya makan betul-betul, kesudahannya berbuih mulut.

Tetapi ada sesuatu yang akan saya kenang sampai mati. Terperangkap dalam kebakaran. Ketika itu hujung minggu. Selain 708, kami mempunyai satu lagi rumah di Gong Badak (sekarang masjid KUSZA). Bila hujung minggu Tok Ki dan Wan akan bawa cucu-cucu naik Volvo Putih plat TA 50 ke sana. Bila lama tidak ke sana, lalang merimbun.

Tok Ki dan Wan kemudian menebas, biasalah, cara mudah untuk membersih kawasan. Bukan kecil....2 ekar. Kebetulan masa itu musim kemarau. Jadi untuk mudah, Tok Ki menyalakan api. Tiba-tiba angin berubah dan menghala ke arah saya yang keseorangan di tengah lalang. Saya berkaki ayam. Masa tu saya tidak boleh buat apa kecuali menjerit dan menangis. Sepupu saya, Alice terus meredah api, selamatkan saya. Dia kendong dan bawa ke porch rumah. Saya menangis dan cakap panas...panas..kaki Al....panas. Alice yang ketika itu darjah 5, ambil air jirus ke kaki saya, apa lagi, terus membengkak dan gelembong.

Wan kemudian datang sapukan putih telur, tetapi terlambat. Kaki saya dan membusung.

Bila balik, Alice jaga saya. Nak ke tandas dia dukung, lukiskan saya gambar. Indahnya kenangan pada masa itu. Hubungan saya dengan Alice terus akrab, sehinggalah dia terpedaya dengan al Arqam.

Kali terakhir saya berjumpa dia 4 tahun lalu. Kami tidak lagi bercakap banyak atau bertukar cerita seperti masa kecil. Dia saya anggap seperti kakak kandung kini tidak lagi seperti dulu. Paling tidak saya mendoakan kebahagian dia. Insan yang satu ketika dulu banyak mendidik saya supaya menjadi seorang yang berfikiran. Julie Alice....terima kasih.

Kenakalan saya juga pernah memalukan kakak saya...(sekarang Puan Sri, yang saya enggan jumpa). Satu petang, dia ajak saya naik basikal bersiar-siar. Dia pakai skirt yang ada tali dikat di belakang. Ketika dia sedang mengayuh dengan laju, saya buka tali dan masukkan ke dalam rim. Apalagi, ia tetas dan terburai sampai nampak bra...

Banyak lagi kalau hendak tulis. Semoga anak saya tidak mewarisi kenakalan ini. Ada sambungan...termasuk insiden tertelan telur cicak.

1 comment:

Anonymous said...

eeeee...nakalnya:P