Wednesday, November 12, 2008

November

Entah apa gerak hati, tetiba terlintas satu peristiwa penting yang berlaku pada bulan November,11 tahun lalu. Ya Allah masa memicu pantas. Satu malam di kala aku dan seorang kawan, makan roti canai di sebuah warung di Jalan Langkasuka, Larkin, Johor Baharu. Satu panggilan telefon yang mendesak aku membuat keputusan.

Ikatan yang cuba dipertahankan akhirnya lerai, dia mendesir esak tetapi aku tidak sanggup selamanya begini. Aku lepaskan dengan hati yang berat. Sejak itu aku hilang arah. Pedoman hidup pudar. Aku ikutkan apa juga kata hati. Akhirnya aku kehilangan segalanya. Kerjaya aku terjejas manakala hubungan dengan keluarga hampir musnah.

Ia menjadi saat yang paling sukar dalam hidup. Di sebalik kerumitan yang dilalui, ada yang mengambil kesempatan. Aku terus hanyut.

1 Mei 2000 aku kembali semula ke Kuala Lumpur dengan azam baru yang membuak, tetapi kata-kata manis membuatkan aku tewas lagi. Tiada siapa yang tahu, mengapa aku membawa diri ke Kota Kinabalu pada 2001. Sebenarnya ada sesuatu yang tersirat.

Hanya Tuhan yang tahu sepanjang 10 tahun lalu hidup yang dilalui sering terpalit keperitan, kesusahan dan ada ketikanya penghinaan. Segalanya menjadi tragedi. Biarlah aku letakkan kesalahan pada diri sendiri. Biar insan yang pernah dipuji aku merafaknya di martabat yang murni.Tetapi itu tidak bererti yang aku tidak mempunyai harga diri.


Di kala kau tersenyum aku menangis
Di kalau kau gelak aku meratap
Adakah ini hukum alam
Atau aku yang silap


Mengapa perhitungan aku khilaf
Mungkin kifayat dosa lalu
Atau karmanya begitu

Aku keliru
Pada perjalanan bernama kehidupan
Ku tetap mencari arah

Hidupku bukan minta simpati
Jauh sekali mengemis diri

Mungkin benar kata pujangga
Cinta ada di mana-mana
Adakala di balam-balam lorong hitam
Aku mencari nur cinta

Bolehkah ku hidup tanpa cinta
Kerana cinta pernah buat ku bahagia
Dulu cinta mengulitku bak di syurga
Tetapi kini...
Cintaku mati sebelum nafasku terhenti

RAA


No comments: