Thursday, November 6, 2008

Cerpen 3

"Dah mari minum"

Che' Nab bersuara datang dari dapur dengan membawa kole rebusan akar kayu.

"Ni bagus Maria, Mak Wan buat sendiri. Sepang Kenderam ni hamba perhangat, tambah air. Maria minumlah".

Che' Nab pembantu setia rumah itu. Sebahagian dari usianya dihabiskan dengan menjadi pembantu rumah.

" Letak kat meja tu".

Nong bersuara cuba menahan sebak.

" Che Nab terima kasih. Tak payah urut, nanti bila nak saya panggil". Maria bersuara.

Che Nab berlenggang menuju ke dapur.

"Saya dah fikir panjang. Sampai bila saya nak bebankan orang rumah ni. Saya orang luar. Tapi anak ini mempunyai pertalian dengan keluarga ni. Biarlah dia di sini. Saya rela cuma saya tidak mahu keluarga Tengku Jalil tahu yang anak ini adalah darah daging mereka. Mereka buang saya, mereka hina saya. Anak ini darah daging saya. Saya tak nak mereka jilat ludah mereka".

Maria bersuara tegas dalam lembut.

"Mereka kata perkahwinan kami tidak sah. Saya kahwin kak, ikut syarat, ikut hukum walaupun bukan di sini".

Maria menoleh bayi yang lena dipangkuan.

"Kalau dah itu tuduhan mereka, saya percaya sampai bila-bila dia anggap budak ini anak haram".

Air mata Maria berjurai. Nong yang bersimpati turut menangis.

bersambung

No comments: