Friday, November 21, 2008

Comolot

Antara percaya dengan tidak apa yang berlaku di depan mata semalam. Ceritanya ringkas. Si A merupakan seorang senior yang tidak lagi berada di jabatan kami. Dulu dia pengurus. Bertahun-tahun ditukarkan ke jabatan lain. Si B pula junior saya yang baru dinaikkan pangkat.

Sebelum ini si A pernah tanya saya mengenai si B, timbulkan persoalan macamana si B boleh dinaikkan pangkat. Siap kutuk lagi. Nasib baik saya sudah masak dengan permainan politik pejabat. Jawapan yang diberikan mudah, " no komen, rezeki dia". Jika tidak, naya.

Drama yang berlaku memberi 1001 pengajaran kepada saya. Betapa manusia yang mempunyai perwatakan plastik, depan comolot, belakang hala bontot. Saya telah lama serik dengan si A yang akan berkawan jika ada kepentingan. Saya bukan di tahap pengurus, jadi dia merasakan tidak sepadan dengan dia. Itu hakikatnya.

No comments: