Tuesday, November 18, 2008

Positif

Masalah ada di mana-mana. Dari masalah peribadi sehinggalah ke masalah pejabat. Saya cuba atasi ini semua dengan cara yang paling baik. Salah satunya dengan work out di gym. Selain bagus untuk kesihatan, ia membuatkan kita lebih fokus.

Sebaik habis kerja semalam, seperti biasa saya akan ke gym. Bila hampir pukul 9 malam, orang semakin kurang, ia bermakna saya lebih privacy. Selepas 3 hari tidak bertandang, saya mulakan senamaman selama satu jam. Saya dapat membakar 850 kalori. Melebihi sepinggan nasi berlauk ayam goreng dan teh tarik.

Saya teruskan lagi ke treadmill selama 40 minit, saya dapat membakar 300 kalori. Bersamaan secawan kopi dan dua keping roti bakar yang saya ambil untuk sarapan pagi.

Seterusnya saya melakukan bodyweight selama 30 minit. Saya anggarkan jumlah kalori yang dibakar mencecah 100 kalori.

Ia satu kepuasan tidak terhingga. Yang penting hendak seribu daya. Bila begini teringat pesanan pengetua kolej masa di UKM dulu. Jangan lupa bersenam. Kami panggil dia TSB....Tahu apa itu TSB, Tuan Salleh Botak. Dia cukup marah mereka yang malas beriadah. Lagipun kolej yang kami tinggal adalah khusus untuk mereka yang aktif dalam sukan.

Kalau tidak terpaksa dikeluarkan, kena tinggal di luar. Saya sendiri pernah mewakili universiti dalam kejohanan sukan, kononnya untuk menjadi perintis sukan dayung pada Sukan Komenwel 1998...apakan daya, kudrat tidak ada.

Paling pasti selepas beberapa tahun habis belajar, kami ada berjumpa dengan member lama yang dulu menjadi atlet. Tetapi sayang kebanyakan mereka nampak seperti mempunyai masalah berat badan. Wo Ang yang dulu menjadi pemain bola sepak dan mewakili UKM, sekarang dah boroi. Begitu juga dengan koc sukan kami Abang Husin, yang pernah mewakili Malaysia dalam bola lisut, dah berubah. Dia juga jadi boroi. Dulu kalau saya malas jogging Abang Husin dan isterinya Kak Ain Kwee Kong selalu kutuk. Kami dipaksa berjogging walaupun dalam hujan.

Sebaik habis belajar saya sendiri pernah berdepan dengan masalah berat badan. Ia pernah mencecah 80 kg walhal ketinggian saya 178 cm. Masa tu saiz pinggang saya mencecah 34 cm...ahhhhh muka bulat macam pinggan tambah. Selalu kena kutuk, sehinggakan Ku Mie Ku Man (Tengku Suhaimi Tengku Sulaiman) panggil saya Aroi....sebab boroi.

Saya sahut kutukan dengan positif. Dalam masa dua tahun dengan senaman dan diet seimbang, berat badan turun ke 66 kg dan saiz pinggang pula 31 hingga 32 cm.

Tipsnya mudah, kurangkan karbohidrat, gula dan garam. Lebihkan sayur-sayuran, buah-buahan dan protein putih. Hindarkan makanan ringan, msg dan minuman dalam tin. Minum air masak 3 liter sehari.

Bagaimanapun ia tidak akan menjadi tanpa senaman. Lakukan 3 kali seminggu selama satu jam pada setiap sesi. Insya allah akan nampak perubahan dalam masa 2 minggu.

Malam ini saya teruskan lagi work out...tetapi kena kurangkan. Jangan paksa diri. Paling tidak saya akan kekalkan 700 kalori seperti biasa.

No comments: