Thursday, November 6, 2008

Selamat Jalan Uncle Sam

Esok, rakan seunit, Abdul Samad Mahad akan menghabiskan cuti dan selepas itu bersara. Saya perlu melakukan sesuatu untuk beliau kenang, supaya hari-hari terakhirnya tidak berlalu begitu sahaja.

Sebaik semua kerja selesai, saya membuat derma kilat kumpul duit untuk beli kek sebagai jamuan perpisahan.Alhamdulillah, ia mendapat sambutan.

Abang Samat berjaya diraikan dengan penuh kejutan.

Sebelum ini, saya pernah mempelawa, Uncle Sam untuk belanja makan dekat Restauran Kura, di Hotel One World, sebagai jamuan perpisahan dengan rakan seunit yang lain, tetapi dia enggan. Uncle antara rakan sekerja yang banyak berkongsi mengenai selera makanan Jepun. Dia pernah tinggal 9 tahun di Negara Matahari Terbit dan berkahwin orang sana. Paling best dia juga menjadi rakan baik, Abang Najib, sepupu saya yang juga berkahwin dengan perempuan Jepun.

Abang Samat@ Uncle Sam akan saya ingat sampai bila-bila. Tunjuk ajar mengenai terjemahan banyak membantu saya. Bahasa Inggeris dan Jepun dia memang kelas A. Kalau pasal hubungan antarabangsa, petik jari jer.

Awal tahun lalu, Ghazali Yahya bersara...Esok seorang lagi. Bagi saya Unit Berita Luar Negara kehilangan dua sendi utama. Dua orang yang selama ini banyak membimbang saya meneroka dunia kewartawanan dan penyiaran.

Uncle Sam...We Will Miss You.

No comments: