Tuesday, November 11, 2008

Kawan Makan Kawan

"Ada tak kau mintak kerja kat *w**i tidak berminat ke nak join".

Pelawaan sahabat lama yang juga bekas warga Utusan Malaysia yang kini memegang jawatan penting di tempat baru.

"Aku tak mintak dan setakat ini masih belum terfikir untuk ke situ".

Jawapan ringkas saya sewaktu sama-sama menuruni tangga di Hotel Reinansance selepas selesai membuat tugasan US Election Watch minggu lepas.

Pelawaan kawan saya ikhlas, saya amat kenali dia. Walaupun sebaya, saya amat mengkagumi tulisan dia yang saya selalu sebut, tulisan yang bernyawa.

Dia kini membawa haluan juga ke dunia penyiaran. Memang tidak dapat dinafikan, stesyen tv berkenaan menawarkan gaji yang amat berbaloi. Tetapi saya khuatir untuk ke sana. Banyak faktor yang perlu diambil kira terutama dalam keadaan sekarang. Paling saya takut "pisang berbuah dua kali".

Di situ ada spesis makan orang. Bekas kawan saya yang bersifat talam dua muka. Cukup licik, dalam mengenakan member dengan membodek bos.Paling jelek mereka cerita yang bukan-bukan. Dulu dia ingat, dengan mencadangkan nama saya, yang mana kemudiannya saya dihantar ke subsidiari, dia akan mudah naik pangkat, tetapi kuasa Tuhan siapa tahu. Perhitungan dia silap. Kesudahannya, dia yang berhenti, selepas kipas yang dipasang memakan diri.

Bagi saya keihkhlasan bukan untuk diungkit, kejujuran bukan untuk ditayang dan kebaikan bukan untuk dipertonton. Tetapi bagi si Mamat ni, sesekali renung-renungkanlah. Saya tidak akan menuntut apa-apa di atas pengkhiatan persahabatan yang dilakukan sejak lapan tahun lalu. Perjalanan hidup masih panjang. Percayalah kita akan bertemu lagi tetapi tetapi ketika itu hanya sekadar kenalan.

Saya mengaku kini berada dalam dilema untuk mencari kerja baru.Kalau berhentipun, mungkin saya perlu mencari organisasi yang menjanjikan keselamatan yang lebih terjamin, terutama kepentingan pekerja dan tidak semestinya saya akan terus berada dalam dunia media.

No comments: