Sunday, November 2, 2008

Tak Faham Faham

Ya saya sensitif....saya suka sendiri dan tidak suka ambil peduli keadaan sekeliling. Itu saya. Tolong hormati privacy saya. Saya juga seperti orang lain dan amat menyukai muzik terutama balad dan jazz. Tetapi minat yang ada tidak menganggu dan menyusahkan orang lain.

Kami mempunyai works station yang mana, mereka yang tidak dibekalkan lap top akan ditempatkan di sini. Saya menyukai tempat baru kerana agak jauh dari orang yang sibuk dan suka menyibuk.

Tetapi sejak akhir-akhir ini, ketenangan saya dicerobohi. Ada segelintir mereka yang datang ke sini untuk memasang lagu dengan kuat. Tidak salah mendengar lagu tapi bawa sekali ear piece.

Hari ini kali kedua saya menegur orang yang sama supaya memperlahankan lagu. Saya perlukan ketenangan untuk menyiapkan beberapa tugasan. Kali pertama saya bercakap dengan elok. Kali kedua saya tegur lagi dan darah saya mula menyirap bila ia tidak diendahkan....untuk elak kemarahan daripada meletup saya ke belakang di tepi tangga hisap rokok dan kali ketiga saya tegur lagi" Tolong perlahankan lagu, saya nak buat kerja". Saya rasa saya bercakap dalam bahasa Melayu dan kali ketiga baru dia faham agaknya. Sejurus selepas itu dia blaaaa.

Sekarang makin ramai orang yang tidak memahami privacy orang lain. Sikap pentingkan diri sendiri semakin ketara kebelakangan ini, terutama di kalangan junior, saya rasa ia di mana-mana.

Sepatutnya yang berkenaan sedar, tidak ada senior di work station yang memasang lagu dengan kuat. Contohi salah seorang penerbit kanan Nightline, bila dia bukapun, amat perlahan kerana dia tahu tidak semua orang sealiran dengan dia...dalam erti kata lain muzik untuk diri sendiri bukan nak menunjuk-nunjuk kami urban dsb. Kalau nak kata urban....saya lagi urban tapi bukan di sini tempatnya untuk mengada-ngada.

Mungkin benar kata kawan di Utusan Malaysia, ramai junior yang kekwat dalam industri ini. Sebab itu ramai yang besar kepala dan berjalan dengan bontot tertonggek.



No comments: