Tuesday, November 11, 2008

Cerpen

"Maria jangan fikir sangat, kami ada di sini. Kalau nak kerja kat Kuala Terengganu, rasanya tidak ada masalah. Kalau nak mengajar bila-bila masa jer, habis pantang boleh mula".

Nong cuba menenangkan keadaan. Dia tahu, bapa dan ibunya mempunyai hubungan kekeluargaan dengan ramai orang penting. Lebih dari itu mereka mempunyai pertalian saudara, termasuk dengan anak Maria.

Bagi ibu beranak lima itu, Maria yang berkelulusan MCE dari sekolah Inggeris sudah cukup syarat untuk mendapat kerja yang baik seperti menjadi guru. Paling tidak boleh kerja di pejabat gomen.

Di sebalik kesuraman wajah, Maria mengangguk. Tiba-tiba terpancul dari mulutnya.

"Tapi kak, saya di sini sehelai sepinggang, segala sijil sekolah saya tidak bawa, ada di Singapura".

"Jangan khuatir, kan nanti Nong temankan Maria ke Singapura. Kita pergi sekali dengan Tengku Chik Pakaian".

Bagi Nong, ia satu kesempatan untuk ke Singapura. Mudah ke sana dengan Tengku Chik, yang pangkat mak sepupu. Orang tua tu cukup mahir dengan selok belok Pulau Temasik. Pendek kata setiap bulan Tengku Chik berulang alik kerana menghantar tempahan songket dan membawa balik kain ela dan intan berlian untuk dijual di sekitar Kuala Terengganu.
Tempat menginap tidak jadi masalah kerana dia boleh tinggal sama ada di Istana Kampung Gelam atau Besorah Road. Ramai saudara mara di situ.

" Nantilah saya fikirkan"

Jauh di sudut hati Maria, ada sesuatu yang tersirat.

Bersambung...

No comments: