Monday, November 24, 2008

maruah@harga diri@ego

Masih tidak terlambat untuk saya kembali ke pentas realiti. Kekadang kita terleka dan terlupa dek sandiwara diri sendiri. Mungkin itu sebahagian apa yang dipanggil falasi. Dalam merangkak hayat nyawa yang singkat, tanpa prinsip, nilai dan persekitaran hidup sebagai pedoman, kita mungkin tewas pada lantunan perasaan.

Apa yang menjadi persoalan, bagaimana untuk memastikan diri tidak terpedaya dengan ulitan itu? Ahli falsafah Greek telah memberi jawapan lebih 2500 tahun lalu.

Menurut Socrates, beza manusia dan haiwan terletak pada fikiran. Persoalannya, tanpa rasional di mana kedudukan kita sebagai manusia?.

Bersandarkan natijah itu, saya menggunakan akal untuk membuat keputusan, walaupun ia ditafsir sebagai "rude" @ biadab@ kurang ajar @ kasar. Dengan kekuatan akal saya cuba pinggirkan sentimen perasaan dan melihat dari sudut logik.

Bagi kebanyakan aliran pemikiran falsafah seperti Deisma dan Realisma, akal berada di puncak dan ia adalah pemicu dalam melentur peribadi insan menjadi makhluk yang bermaruah dan mempunyai harga diri.Itu yang saya cuba nikmati sekarang.

Selepas membuat keputusan, sekira ada saki baki perasaan, lebih baik saya infakkan untuk diri sendiri.Jika ingin dikongsipun saya akan gunakan akal supaya tidak lagi tersalah memberi. Paling penting yang menerima tidak jadi seperti si kudung mendapat cincin.

No comments: