Tuesday, December 16, 2008

Terapi Minda

Semalam saya sedikit tension dengan keadaan di pejabat. Saya percaya dengan luahan dalam blog ia membantu melepaskan tekanan. Terapi yang paling baik adalah dengan work out. Semalam saya telah membakar 1000 kalori dan hari ini 850 kalori.

Saya datang hampir setiap hari ke sini.....membakar kalori dan melepaskan tekanan

Selain beriadah saya juga membela haiwan peliharaan...satu lagi alternatif untuk menggelakkan diri terjerumus dengan tekanan. Percaya atau tidak saya membela 13 ekor...dalam apartmen seluas 850 meter persegi. Semuanya kucing terbuang...adakala yang saya jumpa dalam keadaan betul-betul terbiar. Hantar ke vet dan kemudian saya bela....dalam rumah @ indoor cat. Si Utih ini misalnya saya jumpa di tepi tong sampah dalam keadaan berkurap. Hantar untuk diberi rawatan. Ia menjadi teman saya bersembang dan begitu patuh dengan kata-kata.

Siapa sangka Utih yang secantik ini kucing yang dibuang tepi tong sampah...dulu masa jumpa ada kurap



Nyek-Nyek dijumpai dibuang dalam kotak semasa berusia 2 minggu...dia paling manja

Bukan mudah untuk membela kucing sebanyak ini. Setiap pagi saya menghabiskan masa satu jam setengah dengan membersih bekas najis, vakum dan mengemop rumah. Ini yang menguji kesabaran saya. Bangun pagi sudah ada tugas yang menanti dan ia menjadi rutin. Saya tidak benarkan kucing ini berkeliaran, sebaliknya ia mempunyai bilik khusus.

Sehari, hanya dua kali mereka dilepaskan di ruang tamu. Selebihnya dikurung di dalam bilik. Yang pasti selepas empat tahun lebih membela....kucing-kucing ini begitu memahami saya dan tidak banyak merosakkan barang.

2 comments:

~young mango~ said...

waa..ada kucing juga ye..rumah sy pon ada kucing juga..8 ekor semuanya...dan juga hamster yg selalu sgt beranak...tapi alhamdulillah kucing2 dan tikus2 tu tak bergaduh..haha..tapi utih&nyek nyek nampak sgt bersih dan manja!!!

cara bro razali mengatasi tekanan sangat bagus...work out-blogging-kucing...keep up ur good work and be happy always:-)

panglipurlara said...

sama-sama...ada banyak lagi gambar. Setiap teori saya akan cuba praktikkan...paling tidak ia akan meminimakan tekanan...