Thursday, December 4, 2008

Selamat Tinggal 708

Perjalanan lebih 6 jam dari Kuala ke Kuala Terengganu tidak begitu terasa, cuaca yang tidak terlalu panas membuatkan saya tidak begitu mengantuk. Dimeriahkan lagi dengan lagu era 80 an yang dimainkan sepanjang perjalanan. Lagu seperti Sudirman, Uji Rashid, Zaiton Sameon memenuhi halwa telinga. Cuma kali ini tiada lagi lagu Sheila Majid.

Seperti biasa, menjadi kewajipan saya akan berhenti di Hai Peng Kopitiam di Kemaman, pekena kopi dan segarkan badan seketika.


Sampai di Kuala Terengganu, saya mengambil anak buah yang telah lama menunggu, keluar makan. Selepas itu saya singgah sebentar di tapak 708 yang telah dijual. Sedih bila melihat rumah di mana saya dilahirkan dan dibesarkan telah lama tiada.




Hanya tinggal tapak. Di sini dulu adalah tangga dan laman tempat kami sering menyambut Tok Ki balik kerja.


Gambar bahagian belakang rumah. Dulu ada pokok mempelam, jambu batu dan pokok kelapa. Di hujung sebelah kanan ada perigi.

Banyak hendak ditulis mengenai 708. Dulu kami ada pengunjung setia yang akan datang setiap tahun. Pak Heinz. Kali terakhir dia datang selepas Tok Ki meninggal pada 1983. Masa tu Wan sedih sangat, dia pegang tangan Wan dan suruh Wan dengar lagu dan pergi majlis tari menari. Ehhhh Mat Salleh ni, kau tidak tahu langsung budaya Islam dan Melayu. Tahun lepas dia meninggal dunia di Perancis pada usia 84 tahun dan mengikut wasiat yang ditinggalkan, abunya disemadikan di German. Ketika diberitahu Pak Heinz meninggal, saya terdiam dan hanya mampu bertafakur. Sayang dia meninggal tanpa mendapat hidayat dari Allah. Yang berkemampuan, bergegas ke sana untuk memberi penghormatan terakhir.

Bersambung.....

No comments: