Tuesday, December 9, 2008

Beraya

Aturan perjalanan hidup saya banyak dipengaruhi kerjaya. Selepas bertahun-tahun saya dapat menerima kenyataan yang bidang kewartawanan perlukan komitmen yang berbeza sama sekali dengan kerjaya lain. Ketika orang lain beraya, saya bekerja. Dari satu segi ia menjadi loncatan kepada saya untuk melarikan diri dari berdepan dengan situasi dan memori yang pernah hadir dalam diri.

Seperti saya katakan sebelum ini, selagi ada kewarasan, saya tidak akan dapat melupai kenangan. Yang dapat saya lakukan adalah meminimum ingatan.

Semalam, seperti biasa tiada juadah istimewa untuk menyambut Aidil Adha, cukup semangkuk muesli dan secawan kopi. Selepas itu saya bergegas ke gym, salah satu cara untuk menyibukkan diri supaya tidak terperangkap dengan emosi. Saya menghabiskan masa dua jam dengan membakar lebih 1200 kalori.

Tengahari saya masuk ke pejabat dan menjamah hidangan yang dibawa kawan-kawan. Makan dan makan.

Bila habis kerja, saya pergi semula ke gym dan work out lagi untuk satu jam. Saya membakar 500 lagi kalori.

Ia menjadikan saya membakar 1700 kalori, satu rekod baru. Saya kena work out lebih sebab perut ini telah disumbat dengan lemang, ketupat, rendang, laksa dan lain-lain lagi.

Pagi tadi saya pergi semula ke gym, kali ini 850 kalori. Cukup untuk hari ini. Ketika sedang work out saya terfikir, untuk Hari Raya Aidil Fitri tahun ini lebih baik saya pergi beraya di Paris atau Nancy dengan saudara mara di sana. Tiket murah kalau saya tempah sekarang. Lebih kurang rm 1600...amat murah.

Idea itu terlintas bila teringat Oz, saudara jauh yang datang menyambut Krismas di Malaysia. Saya tanya dia kenapa sambut Natal di sini, dia kata hendak merasa kelainan. Tetiba masa bersembang sewaktu jumpa di Kuala Terengganu minggu lepas, dia kata tak nak sambut di hotel...la ni yang buat tak best ni....sah-sah pak cik kena entertain, sebab orang lain sibuk dengan famili masing-masing.

Paling tidak bawa dia ke Cameron Highland.

No comments: