Sunday, November 2, 2008

Cerpen

"Maria kena fikir panjang sebelum membuat keputusan. Hidup kita masih panjang, tanpa agama kita hilang arah. Jangan kerana marahkan dia, Maria tinggalkan agama ini. Lihat anak ini, dia tidak mengerti apa-apa. Tengok mata dia, Maria, dia baru hendak kenal dunia". Nong cuba memujuk Maria.

" Kak, anak ini tidak pernah bersalah, saya sebenarnya tidak sanggup melihat dia. Saya tanggung beban yang berat, terlalu berat. Saya tidak mahu dia merasa apa yang saya lalui."

Maria cuba menyusun kata demi kata.

" Kak, Pak Cik dan Mak Wan terlalu baik, saya sebatang kara. Keputusan saya untuk berkahwin dengan Tengku Jalil membuatkan saya hilang segalanya. Satu keputusan yang saya kira tepat. Tetapi, saya dipersiakan. Saya membuat perhitungan yang silap."

"Kerana cinta, saya sanggup ketepikan keluarga. Saya ingin perbetulkan keadaan."

Air mata Maria mula berjurai. Nong mula menahan sebak. Suasana sepi. Di atas tungku pangkin bersalai, mmasing-masing saling menahan perasaan.

"Kak, saya tahu saya saudara baru, jahil tentang Islam, saya mengaku saya menukar agama kerana ingin berkahwin dengan dia, tetapi kenapa dia sanggup buat macam ini. Kenapa keluarga dia terlalu angkuh. Saya tiada cacat cela. Dia bagi saya pentingkan diri, saya tidak tahu yang dia ada isteri lain dan saya tidak sangka keluarga dia anggap saya lebih rendah daripada perempuan kaberet. "

" Keputusan saya memeluk agama Islam dan berkahwin menyebabkan Papa saya mati. Sekarang saya rasa saya pembunuh papa saya. "

Sendu Maria semakin kuat. Air mata Nong juga tumpang mengalir.

" Maria apa yang berlaku adalah takdir, jangan kerana dia, Maria menoleh kembali ke agama asal. Allah itu Maha Kaya dan lagi Maha Mengetahui, setiap apa yang berlaku ada hikmahnya. Sabar Maria, Dia sayangkan Maria kerana itu diberi ujian kepada Maria. Kami sekeluarga tidak akan mensia-siakan Maria. Tujuh bulan Maria di rumah ini, kami anggap Maria darah daging kami".

"Kak, dah 10 hari saya bersalin. Saya sayangkan anak ini, wajahnya lebih kepada keluarga sebelah saya, lebih nampak Cina dan ada sedikit iras mat salleh, rambut perang dan mata sepet yang cokelat, ada iras papa saya. Saya tidak terfikir nama dia. Pak Cik ada cakap nak beri nama, tetapi saya kata biar dulu. Kalau boleh saya tidak mahu dia dikenali sebagai zuriat Tengku Jalil, biar dia jadi orang biasa, yang tiada kaitan dengan keluarga itu".

Nong mengetip bibir, tunduk tanda faham.

" Habis macamana?.

"Binkan dia dengan suami Kak, saya rela".

Nong terpingga dengan mulut terlopong.

Bersambung........
































2 comments:

Anonymous said...

cerpen yang sangat menarik...tak sabar nak tunggu sambungan dia=)

panglipurlara said...

sa aha wil..