Monday, November 3, 2008

cerpen 1

Bunyi bayi menangis meminta susu merencatkan sesi rintih kasi pagi itu. Anak kemerahan yang dibedung seolah-olah memahami perbualan yang berlaku. Maria yang bersanggul siput bangun meletak tuam di tepi, perlahan menuju ke arah bayi. Diselak baju dan dihulurkan puting tetek.

Selepas dinyonyok, bayi itu senyap.

"Kak saya rasa demi kehidupan yang lebih terjamin, kakak bela anak ini. Saya hendak balik ke Singapura. Saya masih ada keluarga sebelah Mama saya. Mungkin mereka masih boleh terima saya, walaupun dulu saya membuang mereka".

Belum habis menyusun kata, Nong menyampuk,

"Agama macamana. Sanggup Maria kembali ke pangkuan keluarga yang bukan Islam. Jangan Maria, jangan murtad Maria".

Nong tidak dapt menahan perasaan merayu Maria.

" Kami sayangkan Maria, tujuh bulan Maria di sini, kami tidak persiakan, biarlah Tengku Jalil. Walaupun dia suku sakat kami, jangan bandingkan kami dan keluarga dia. Maria, mengucap".

Dalam suasana emosi Nong melukut kepalanya di lutut Maria merayu agar tidak meneruskan hasrat itu.

" Kak ini takdir saya, saya bersyukur kerana diberi peluang untuk hidup. Mana arah saya selepas ini, hanya Tuhan yang tahu. Di Singapura, saya mudah untuk mendapat kerja. Soal agama biarlah saya dengan Tuhan. Kalau apa berlaku, Tengku Jalil dan keluarganya turut berdosa. Kerana terlalu sayang, sebab itu saya tidak mahu bayi ini mengikut jejak saya. Biar dia di sini, di rumah ini kerana saya tahu keluarga ini tidak akan persiakan dia".

" Kak ini janji kita berdua, jaga bayi ini dan beri nama yang kak rasakan sesuai."

Dengan sepasang mata berkaca Maria mengetip bibir yang dia tekad dengan keputusan.

bersambung


1 comment:

Anonymous said...

dah jadi pembaca setia blog@cerpen ni dah...hehe...keep on writing,i'm waiting=D