Friday, December 26, 2008

Terengganu Ku

Terengganu...Kuala Terengganu...Chabang Tiga..Pulau Duyong...Pulau Kambing dan Jalan Bukit Kecil. Keluarga saya satu ketika dahulu begitu dihormati. Kalaulah tidak kerana penjajah keluarga kami mungkin masih berperanan, tetapi kini segalanya telah jadi sejarah.

Realitinya, sejarah ditulis oleh mereka yang menang. Mereka yang terpinggir akan terus tersisih.

Sekadar renungan penduduk Terengganu perlu berfikir natijah di sebalik Pengisytiharan Terengganu sebagai Bandar Raya Warisan Pesisir Air.?

Selepas hampir setahun berapa banyak warisan yang dipulihara dan dipelihara? Secara terang-terangan, pengisytiharan itu hanya sekadar retorik oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh, tidak lebih sekadar modal politik.

Rakyat Terengganu perlu berpijak di bumi nyata, betapa mereka sebenarnya kehilangan warisan bukan yang ada diperkaya.

Lihatlah pokok pauh di Jalan Banggol depan stesen bas...ia berusia lebih 130 tahun ditebang, apa alasan. Begitu juga makam lama di situ terus terbiar. Ia terus dibiarkan bersepah. Saya tidak pasti sama ada salah seorang bapa oneng saya..Engku Besar Tanjung dimakamkan di situ, cuma masa kecil-kecil kami diberitahu di situ terdapat beberapa makam asal usul keturunan kami.

Apa jadi dengan bangunan lama di Chabang Tiga, tanpa mengambil kira nilai sejarah regim Idris Jusoh bertindak merobohkan rumah konkrit yang menjadi antara yang tertua di negeri ini dengan alasan membesarkan jalan raya. Kejam sekali.

Bagi memperingati penghijrahan masyarakat Melayu Pattani ke Kuala Terengganu tiada lagi simbol dan nama. Apa tidaknya, Jalan Pattani ditukar kepada Jalan Dato' Isaac, apa rasionalnya. Malang sekali, mereka yang bersusur galur dari keturunan ini yang berjawatan besar terus mendiamkan diri.

Jika ditanya generasi muda, di mana Hujung Bugis....saya percaya 10 daripada 10 responden akan menjawab tidak tahu. Kawasan yang dulu cantik dengan susunan pokok kelapa kini lenyap ditelan kerakusan Patrick Teoh dan konco-konco. Laman milik ulamak kini menjadi tapak Monson Cup.

Ketamakan beliau terus berpanjangan, tanah milik Melayu terus diceroboh tanpa mempedulikan nilai warisan. Sebahagian tanah di Kampung Ladang adalah kurnian Sultan Zainal Abidin Ketiga kepada kaum kerabat baginda turut menjadi mangsa. Nenek saudara saya sendiri terpaksa keluar dari tapak yang diwarisi zaman berzaman. Kami bukan pemilik setinggan, kami yang menjadi tuan. Kurnian dari seorang Sultan supaya anak cucu kelak mempunyai tanah dipersendakan selepas cadangan pembangunan diteruskan.

Ketika menziarahi Mok Ku Wok dapat saya bayangkan kekecewaannya kerana diusir. Mata beliau berkaca. Hal ini dipanjangkan ke istana termasuk ke pengetahuan keluarga Diraja Pahang. Kemudian Tuanku Mizan juga diberitahu, tetapi ia terlambat. Apapun selepas dimaklumkan, ia menambahkan lagi kemurkaan Tuanku setelah kaum kerabat diperlukan seperti hamba dina.

Ketika berkumpul dengan saudara mara, saya pernah bersuara, pengkhianat kepada keluarga Raja Melayu tidak akan kekal lama. Saya percaya Idris Jusoh akan ditimpa bala, daulat menghina kerabat...tengoklah. Sejarah telah membuktikan setiap seorang keluarga pembesar yang menurunkan Sultan Ali@ Tengku Cantik dari takhta Terengganu menjadi gila. Untuk Idris Jusoh tidak hari ini...esok..lusa...akan tiba ketikanya.

Ketika diberi peluang memerintah Tok Yeh @ Mat Yeh terus ghairah dan kemaruk, apa tidaknya dia pernah mencadangkan bendera Terengganu ditukar. Alasannya bendera sedia ada yang digazet pada 1946, tidak nampak ceria. Nasib baik ada campur tangan dan bantahan.Kalau tidak bendera Terengganu warna macam pelangi sebab hendak nampak ceria.

Sesiapapun penganti Idris Jusoh..konsep dan konteks pembangunan perlu difahami. Tidak guna menghantar pegawai kanan ke luar negeri kalau hasil yang dibawa balik kosong...0...

Lihat Eropah, walaupun membangun mereka tidak merosakan senibina Reinansance.

Pembangunan sepatutnya mengekalkan yang sedia ada dengan memperkaya yang baru. Pembangunan bukan bermakna memusnah yang lama.

Sayang...kebutaan terhadap nilai tradisi dan sejarah telah membunuh warisan Terengganu. Lebih malang lagi ia menjadi modal untuk kepentingan diri sendiri.

2 comments:

Anonymous said...

salam ziarah...
betul tu bro razali.Kekadang menusia sekarang semakin lupa warisan peninggalan nenek moyang kita dahulu. Setiap hari kita mencipta sejarah. tapi kenapa kita rela membunuh semua rentetan sejarah itu?

p/s semoga manusia2 yang dimaksudkan di atas itu akan lekas2 tersedar daripada lamunan mereka

Anonymous said...

ezairy pon dh smpi sini..hehe
eemmm..sedih baca berita psl palestin..sedih sbb x dpt nak buat apa2 melainkan doa saje..kalau sy dah keje kan sronok..maybe boleh ke sana ringankan beban mereka:-(