Thursday, January 1, 2009

Selamat Tahun Baru

Tiada yang menarik untuk saya tulis sempena tahun baru 2009. Segalanya angka yang berlalu. Bak kata ahli falsafah, kehidupan bermula pada satu titik dan berakhir pada satu titik.

Semalam saya sengaja tidur seawal mungkin. Biarkan saja ia beransur pergi.

Saya mengenali sambutan tahun baru seawal usia 10 tahun. Masih saya ingat ketika itu Pak Heinz datang dan lama duduk di 708. Sewaktu bersembang dengan Tok Ki dan ahli keluarga yang lain, dia membayangkan ingin memeluk Islam dan menggunakan nama Mustapha, tetapi sayang tiada hidayah. Tahun lalu Pak Heinz meninggal dunia dan kekal sebagai seorang Kristian. Sebagai amanat, mayat dibakar dan disemadikan di German.

Semasa menyambut Ambang 80, dia buat perangai gila-gila. Itulah yang membuatkan saya teringat sampai sekarang. Masa tu rakyat Malaysia tidak kisah sangat pasal sambutan tahun baru. Pak Heinz hairan sebab masa dia dok kira detik 12 malam...suasana sunyi sepi di Kuala Terengganu. Kata Pak Heinz kalau di Paris, riuh dengan bunyi hon dan orang menjerit-jerit.

Itu cerita 28 tahun dulu, sekarang mungkin sudah berbeza di Kuala Terengganu. Sayapun telah lama tidak berada di sana. Balikpun sekali sekala.

Sekarang dah masuk Januari. Pertengahan bulan ini usia saya meningkat lagi. Itu realiti yang sesiapapun tidak dapat ingkari. Oleh kerana sering lupa tarikh hari jadi, saya akan mengambil cuti dan berada jauh dari tempat kerja. Tahun lepas di Chiang Mai. Cukuplah saya sambut secara sendirian. Tiada kucupan dari sesiapa hanya sekadar sekeping kek, secawan kopi dan sebatang cerut.

Januari juga membawa satu detik manis....27hb, saya mengenali seseorang. Tetapi sayang seribu kali sayang harapan kami punah di tengah jalan.

27 Januari juga menjadi saat saya bertarung dengan maut apabila superbike saya melanggar kereta Volvo di Johor Bahru. Akibatnya sampai sekarang saya menderita " slip disc".

No comments: