Friday, January 2, 2009

Stamina

Selepas 2 bulan lebih mencuba, akhirnya saya mendapat hasil yang memuaskan. Berat badan berjaya diturunkan kepada 63.5 kg. Saiz pinggang juga mengecil kepada 31 cm. Sejak sebulan lalu ia kekal dengan angka itu. Selepas Hari Raya Aidil Fitri berat badan naik kepada 68 kg dan sekarang alhamdulillah, ia mencapai apa yang didamkan.

63.5 kg adalah sama sewaktu habis belajar. Ketika itu saya pergi 'medical check up' selepas terima tawaran sebagai Pegawai Tadbir Negeri. Itu cerita 14 tahun dulu. Kini selepas berhempas pulas, tiada yang mustahil.

Sebenarnya ia bukan usaha yang mudah, selepas ini saya perlu konsistan.Kalau tidak ia akan membelon semula. Saya akan terus mengamalkankan 'carbo diet', lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan. Pengambilan protein juga perlu ditingkatkan untuk pembentukan otot yang lebih pejal. Ini penting untuk penerampilan. Kalau tidak nampak kurus melidi.

Lemak di bahagian perut tinggal lagi seinci. Geleber masih ada sebab itu saya kena lebih banyak lakukan seat up. Bagaimanapun ia perlu dilakukan dengan berhati-hati kerana perlu minimakan beban di bahagian belakang, kalau tidak naya, sebab saya mempunyai masalah slip disc.

Tiada apa yang lebih merangsangkan untuk terus aktif dari bidang sukan selepas saya mendapat semula stamina. Dalam usia sekarang ia bukan sesuatu yang mudah. Tetapi faktor umur bukan penghalang walaupun mustahil untuk kembali aktif seperti waktu usia remaja.

Sekarang saya juga kembali semula berenang. Saya akui memang pancit untuk menamatkan 100 meter bagi gaya kupu-kupu dan kuak lentang. Tetapi bagi acara kesukaan, gaya bebas dan kuak dada....jangan terkejut saya masih menguasainya. 20 pusingan tanpa henti dengan catatan masa di bawah 18 minit. Saya berenang di kolam renang yang menepati piawaian Majlis Olimpik Malaysia. Bukannya kolam kokak.

Keinginan juga ada untuk bermain semula tenis, tetapi saya takut ia akan memberi kesan kepada sakit belakang. Kena sabar dulu.

No comments: