Friday, September 19, 2008

mercun@raya

Dah nak masuk 19 hari berpuasa. Ia bermakna tidak sampai sepuluh hari lagi umat Islam akan menyambut Eid Mubarak atau Aidil Fitri. Kesibukan semakin ketara. Kemeriahan untuk menyambut hari raya semakin terasa. Setahun sekali.

Tetapi ada sesuatu yang tidak enak didengar menjelang Hari Lebaran, berlaku saja insiden yang membabitkan mercun. Hairan setiap tahun ada saja yang buta, kudung, hangus dan sebagainya tetapi masyarakat kita seolah-olah tidak serik.

Apa relevannya bunga api dan mercun dengan Hari Raya? Jawapan yang telah lama dijawab tokoh agama dan budayawan....ia bukan budaya Islam dan Melayu. Telah berbuih nasihat para mufti, tetapi ibarat menuang air ke daun keladi.

Paling menyakitkan hati mercun dibakar di kawasan perumahan. Saya ada idea kepada golongan ini. Kalau nak sangat meraikan, cuba bakar mercun dalam rumah, panggil semua suku sakat, berkumpul, lepas tu cuba hayati bunyi bingit dan asap yang berkepul, jangan buat ditempat awam. . .kalau rasa tidak selesa, macam itulah jiran-jiran rasa.

Saya nyaris hilang sabar tadi, apabila mercun dibakar di halaman taman di depan apartmen saya. Lebih bangang lagi, ia dibakar jam 11 pagi...hilang akal ke apa?. .

No comments: