Tuesday, September 23, 2008

Menjadi Penulis

Bukan mudah menjadi penulis. Dahulu semasa di Utusan Malaysia, saya pernah bertanya dengan seorang kawan, bagaimana menjadi penulis. Kawan saya yang juga seorang novelis memberitahu, selain bakat kurniaan Tuhan, menulis perlu digarap...Menjadi penulis kita perlu peka dengan segalanya.
Saya mempunyai cita-cita untuk menjadi seseorang yang menyumbang kepada penulisan kreatif dan insya allah akan cuba menjadikannya impian sebelum usia mencecah 40 tahun, ia bermakna masanya tidak sampai 14 bulan dari sekarang.
Pagi tadi saya menelefon seseorang, berkongsi cerita. Selain bengang dengan hp saya yang asyik rosak, ada sesuatu yang menarik mengenai kehidupan untuk dikongsi. Nasib dan takdir kita yang berbeza memungkinkan penulisan dizahirkan. Hidup ini penuh dengan kisah, selepas perbualan tamat, saya mendapat idea, ada sesuatu yang mampu dilakarkan melalui tulisan.Sambil menyiapkan diri ke pejabat, saya merangka plot cerita....
Semoga illusi dan idea terus datang...seperti biasa ia akan bertandang ketika saya keseorangan, sambil merenung di tingkat, jauh ke lebuhraya. Selepas ini apa yang sering limpas, mungkin tidak ada lagi.

No comments: