Saturday, August 16, 2008

WALL.E






Minggu lepas berkesempatan tengok WALL.E, best giler walaupun cerita animasi. Menurut pengarah, Andrew Stanton, IDEA untuk menghasilkan filem animasi Wall.E ini tercetus sejak 14 tahun lalu dan pembikinannya pula hanya bermula sekitar 2004, dia memang sengaja mengambil masa untuk menghasilkannya kerana dia mahu filem itu terhasil dengan penuh kesempurnaan.


Dan andai kesempurnaan yang dimahukan, nyata impian Stanton itu tercapai jua kerana filem ini bukan saja sempurna dari segi pembikinannya tetapi juga amat menyentuh perasaan buat sesiapa yang menontonnya......Robot bercinta...bukan aja manusia.


Kisah berkisar kepada kehidupan sebuah robot Wall.E (Wall Allocation Load Lifter Earth-Class) namun Wall.E bukan seperti robot biasa. Di sebalik fizikalnya yang diperbuat daripada besi ia mempunyai personafikasi seperti manusia. Robot yang hidup sendirian di bumi, selepas manusia berhijrah ke galaksi lain. Lebih kurang 700 tahun, kerja WALL.E tak ada lain, hari-hari bersihkan sisa sampah yang ditanggalkan manusia, yang kononnya bertamadun, sehingga malas berjalan dan bergerak.


WALL.E hanya ditemani seekor lipas sebagai kawan rapat...bab ni banyak aksi lucu yang boleh buat penonton suspen dan tergelak, Wall.E yang keseorangan di atas bandar yang sunyi sepi dan tandus. Namun kehadiran robot EVE (Extra-terrestrial Vegetation Evaluator) yang secara tiba-tiba muncul di muka bumi membawa perubahan terhadap Wall.E. Dia mula mengenal apa itu cinta. Robotpun tahu apa itu sunyi...apatah lagi kita kan???


Klimaks bermula di sini bila EVE berjaya menemui anak benih yang disimpan WALL.E, Misi EVE berakhir dan dia terpaksa dibawa pulang ke kapal angkasa yang dihuni manusia. Demi cinta WALL.E menggunakan segala kudrat...cesssss kat sini WAll.E macam out dated sikit teknologi, sebab robot lain dah canggih..

Nak tahu lebih lanjut jom gi tonton....207, kalau ada masa gilah tengok...mesti gelak.

No comments: