Friday, August 8, 2008

rokok@tandas

Merokok membahayakan kesihatan, semua orang tahu. Bagi kaki rokok, selagi ada daya di situ ada kemahuan. Sejak 2 tahun lalu, undang-undang melarang premis awam seperti kompleks membeli belah, pusat riadah dan lain-lain, dijadikan tempat merokok. Satu tindakan yang bagus bagi mengekang tabiat ini.
Tapi bagi kaki merokok ada sahaja, cara untuk melepaskan gian. Tempat yang paling baik adalah tandas....di rumah, tempat kerja, sekolah, kompleks membeli belah dan di mana sahaja, pasti ada tandas. Ini satu kelebihan.
Sesetengah individu seperti saya, tabiat merokok sukar ditinggalkan. Bermula secara kecil-kecilan pada usia 14 tahun sehingga sekarang hampir mencecah 40 tahun, sukar untuk tinggalkan tabiat ini. Majoriti kajian mengatakan merokok membahayakan kesihatan. Saya setuju 100 peratus. Tetapi untuk berhenti itu yang payah.
Bagi mereka yang pernah berada di sekolah berasrama, tandaslah tempat yang selalu menjadi sasaran spot check. Ramai yang kantoi dan kena public canning. Sakit oooooiiiii kena sebat kat bontot. Sakit tak apa lagi, yang tak tahan surat guru disiplin melayan ke rumah. Ni yang tak best ni.
Semasa di SMAASZA dulu, ramai yang tak tahu saya merokok, tipsnya mudah bagi mereka yang tinggal di asrama, jangan kongsi rokok dengan kawan-kawan. Kalau gian sangat pergi belakang tempat yang orang takut..."berhantu" pasti selamat. Satu lagi simpan rokok kat kawasan terbiar, longgokan meja ker, celah surat khabar lama ker..cubalah. Jangan sesekali letakkan bawah bantal.Kalau kongsi ramai-ramai, satu kantoi semua kantoi. Selama 4 tahun saya terselamat....alhamdulillah. Tidak pernah dijemput untuk naik ke dewan untuk menerima anugerah rotan...tidak seperti John, sekarang Pendaftar Fakulti Undang-Undang UKM....banyak pingat ko dapat, bukan sarjan...tapi kolonel. Akibat rokok di tandas juga ramai yang kena buang sekolah. Tengok macam Semut, Joe(Singkatan Jongang) dan Tom (Singkatan Tompel)...siapa sangka walaupun kena pecat ko orang dapat juga masuk U.
Bila sambung belajar kat U, rokok dah bebas, tukar citarasa dulu Dunhill, tukar kepada Salem, lepas tu Marlboro . Jumpa member baru kaki rokok. Yang pasti masa di Kamsis F, tandas kami semua berasap. Dari asrama sehinga ke flatlet.
Dua tahun lepas masa jumpa Wo Ann kat Alam Tamadun Melayu yang tgh buat phd, tandas juga jadi tempat kami melepaskan gian. Yerlah sekarang ni peraturan ketat. Dulu boleh main cak kun cap dgn pak guard dan mak guard...kejar mengejar, sekarang dah tua, tak sanggup lagi. Jadi tempat paling selamat adalah di tandas.
Dulu masa jadi orang gomen, tabiat yang sama. Hisap rokok kat tandas. Yerlah kita ni penjawat awam ramai yang dok tengok.
Tetapi yang ketara, merokok diharamkan di rumah. Bila orang tak ada tandas juga jadi pot. Yang tak best kena sound pasal bau...
Sekarang bila ada umah sendiri, tandas juga menjadi tempat best untuk merasa nikmat asap...
Bagi mereka yang tak biasa jangan mencuba, kan nanti kena semput....kalau nak merasa kelainan selamat mencuba.....Best bak kata kawan saya, 207, yang hobi dia suka merokok kat tandas.....sesuatu yang menyeronokkan. Saya sokong.

No comments: