Saturday, August 9, 2008

tek yoooot

tek yooot, mungkin ramai yang tak dapat meneka, apa dia tek yooot. Ia slanga budak pelat. 9 tahun dulu, anak buah saya, Emran dengan mata sepet dan badan yang sihat, selalu datang dan cakap" Uncle Charlie tam yeaaaa, tek yooot. Uncle Charlie come here, sakit perut...sampai sekarang walaupun Emran dah berusia 12 tahun dan hampir tinggi dengan saya, saya 178 cm dia dah 168 cm, ayat ini masih menjadi usikan saya setiap kali jumpa Emran.
Malam ini bukan lagi Emran yang cakap tek yooot tapi saya. Hari ni saya berpeluang makan nasi. Sebenarnya sejak 2 tahun lalu, saya mengawal pengambilan karbohidrat, terutama nasi. Hasilnya dari 80 kg saya pernah turun kepada 63 kg dalam masa beberapa bulan. Tapi sekarang saya mengekalkan berat badan 67.5 kg, ni terbaru. Berhenti mengambil nasi memang berkesan, tetapi berapa ramai antara kita yang sanggup, termasuklah saya.
Berbalik kepada makan nasi. Selepas seminggu, tadi tiba-tiba terlintas untuk makan nasi. Selepas sembang dengan 207, terbayang nasi lemak, saya dah janji dengan dia nak makan nasi lemak minggu depan, tetapi godaan dan dugaan akibat tekanan di tempat kerja, saya mengambil keputusan untuk makan nasi lemak di One Utama, malang nasib saya, nasi lemak tak sedap...rasa belacan jer.
Sebentar tadi sebaik habis kerja, ada dua orang kawan ajak keluar makan.(hancussss diet)Mak Lampir berikan alasan yang dia nak belanja sebab hari ni Hari Jadi dia. Mula-mula pergi Killiney Kopitiam, waduhhhh kecewa, kedai dah tutup. Nanti kena telefon tuan kedai kenapa tutup awal. Akhirnya kami pergi ke gerai makanan berhampiran. Alahai Bintang Sue pulak tutup...dua kali terkedu. Tak ada pilihan kami duduk kat situ. Dua orang makan laksam tapi saya dah ketagih nasi. Makan Nasi Kerabu dengan ikan goreng tepung. Waduhhhh tunggu setengah jam baru dapat...Dah pesan tak nak budu, tapi budu juga yang dicurah. Makan ajalah Labu....dah rezeki depan mata. Nak yang real punya makan dengan tangan...gaul. Tapi saya lupa tangan saya alah dengan budu, bukan apa sampai sekarang bau dia masih melekat, sekarang ah berapa kali cuci dah sapu losyen masih kuat. Ehh kenapa bau CK, Kenzo dan Issey tak melekat macam ni.
Tak tahan bila balik asyik bersin, bukan itu sahaja...tek yooot datang sekali. Jangan kena ceri beri dah, walaupun dah 2 kali dah ke tandas. Tahu tak apa dia ceri beri???? Ceret Beret. Itu yang saya takut. Kenapa ekkk. Mungkin 207 ada jawapan bila baca blog ni.
Mungkin juga perut saya dah penuh sangat hari ni. Makan, makan dan terus makan....kita hidup untuk makan atau makan untuk hidup???
Alahai kena minta diri dulu, tandas dah panggil..

No comments: