Wednesday, October 1, 2008

Baju Melayu

Bila sebut Hari Raya, Aidil Fitri disambut dalam konteks budaya setempat. Islam yang sifatnya universal @ sejagat, dilihat dalam perspektif Melayu.

Sudah menjadi budaya, baju Melayu menjadi satu syarat untuk beraya....satu kemestian.

Bagaimana bagi orang Islam yang bukan Melayu? adakah sambutan Aidil Fitri tidak sempurna tanpa baju Melayu? Fahaman ini perlu diperbetulkan. Bagi mereka yang menyanjug tinggi budaya, terus kekalkan supaya tidak lapuk ditelan zaman.

Saya sendiri tadi ke pejabat dengan mengenakan baju t dan seluar jeans, walaupun ramai yang mengomel....saya berpendirian, Islam itu untuk semua. Dalam nada gurau ada yang bersuara, kenapa kau sekular?...saya senyum.

Ha ha Saya faham ramai kekawan bergurau dengan saya, tidak menjadi hal atau masalah kerana saya lebih suka begini....

Mereka tidak tahu yang pagi tadi saya memakai baju Melayu Teluk Belanga lengkap bersampin Dagang Dalam, mungkin ramai yang tidak tahu untuk membezakan kenapa saya bersampin Dagang Dalam dan orang lain bersampin Dagang Luar???. Selepas sembahyang pergi beraya ke rumah Mak Tua...lepas tu balik umah, salin baju dan terus ke pejabat....

No comments: