Saturday, January 31, 2009

Kisah Anjing 2

Sebentar tadi tiba-tiba wartawan berkenaan menelefon saya. Menjelaskan perkara sebenar. Saya menghormati penjelasan yang diberikan. Namun begitu saya mempersoalkan bagaimana perkara ini boleh timbul wal hal dia mengenali saya.

Dia menunding jari...ini angkara Si Mamat itu. Baiklah saya terima penjelasan dengan berhati-hati. Pokok pangkalnya adalah hati. Si Kaldai @ himar @ anjing ini memang dikenali kerana busuk hati. Ingat perkara yang busuk tidak dapat disimpan lama. Macam bangkai, lagi lama disimpan lagi berbau.

Ha ha ha Si Busuk hati ini mempersoalkan kredibaliti saya berbahasa Arab. Saya menjelaskan kepada yang berkenaan, setakat awak kenal, saya tidak pernah beritahu siapa diri saya dan latar belakang keluarga. Jauh sekali untuk bangga diri. Saya mengaku bersekolah di sebuah sekolah agama yang berprestij di Terengganu dan berasrama penuh di mana bahasa Arab menjadi sebahagian bahasa penghantar.

Saya tahu si Kaldai itu bangga kerana boleh berbahasa Arab tetapi bahasa yang digunapakai adalah bahasa pasar..low class...yang mana diwarisi dari keluarga, sedangkan saya bertutur dalam Lahjah Fasahah @standard. Dulu saya pernah suruh dia ikrab...haram tidak tahu.

Kalau dia berbangga darah Yaman...dia tidak tahu siapa latarbelakang saya. Selain darah bangsawan Melayu (nenek saya piut Sultan Siak dan datuk saya piut Sultan Pattani dan Riau), dalam diri ini mengalir darah al Idrus(sebahagiannya menjadi alim ulamak Terengganu..Tok Ku Syed Saggaf @ Engku Kelana Terengganu pangkat atuk kepada nenek saya) dan darah Perancis.

3 comments:

Anonymous said...

Tak sangka ya wujud juga manusia spesis anjing kat bumi malaysia kita ni... bilalah mereka semua dapat tersedar

Anonymous said...

best posting ini, me like, bukan "tunding-menunding" tapi hakikat..la ni ada yang takut itu yang pergi melutut (at least berani), tapi sorang lagi tak takut..yang penting, u wrote a great reporting, n gi gaza tak perlu la nak dipertikaikan kemahiran berbahasa arab..pokok pangkal rezeki masing-masing...mmg kerja orang dengki

panglipurlara said...

Itulah hakikat manusia yang busuk hati. Semoga fitnah yang disebarkan sebelum ini kembali kepada yang empunya diri.

Mariko San, saya tahu kisah awak dari A sampai Z. Tunggulah masa, dia akan kena lebih teruk.

Malukan bila orang yang mendakwa kononnya "orang baik-baik" perangai macam lahanat.