Tuesday, February 3, 2009

Gaza 1

Alhamdulillah, akhirnya selepas berbelas tahun praktis sebagai wartawan, impian saya untuk membuat liputan di Gaza menjadi kenyataan.

Satu tugasan yang berat dan sarat dengan mesej yang perlu saya ketengahkan sebagai bahan berita.

Tidak mudah memperlengkapkan tugasan sebegini. Saya mengambilnya sebagai cabaran untuk membuktikan kemampuan. Kepayahan, kesukaran dan risiko di zon perang menjadi asam garam.

Ia pengalaman paling berharga setakat ini. Pengalaman ditahan pihak berkuasa Mesir, gelagat autar Pak Arab, bunyi tembakan akan terpahat ke penghujung hayat. Maha penting saya telah melakukan sesuatu membantu penduduk Gaza. Insya Allah pengalaman sepanjang berada di bumi syuhada' akan saya kongsi selepas ini.

Biarlah kisah anjing menyalak bukit...anjing dengan bayang-bayang dan anjing tersepit ia tidak sekelumitpun mendatangkan kudis, biarlah hukum alam yang menentukan kejahatan yang dilakukan. Walaupun baru setahun jagung dah macam-macam cerita yang direka. Bukan saja saya. Sesiapa yang menegur kebiadabannya akan terus menjadi mangsa. Ia termasuk pengurus yang telah berbelas tahun bekerja. Ada saja yang tidak kena dan kisah karut yang dikarang. Ingat doa orang yang dizalimi tiada hijab dengan Allah.

No comments: