Friday, February 6, 2009

Hajatku

Segalanya berlaku cukup pantas....walaupun saya telah membuat segala persediaan, keputusan Big Boss untuk saya pergi ke Gaza dalam tempoh 24 jam membuatkan saya terloncat-loncat. Mana tidaknya, tiket kapal terbang, duit, peralatan dan sebagainya. Kata-kata sewaktu editorial meeting jam 10 pagi 13 Januari membuatkan saya terkedu.

"I nak you bertolak malam ni. Sekarangpun dah terlambat". Kata-kata ini saya ambil sebagai semangat dan perangsang.

Berpantang jangan kata tidak walaupun secara logik mana mungkin untuk melakukan persiapan. Saya lakukan yang terbaik. Alhamdulillah impian menjadi kenyataan.

Tiada apa yang mengejutkan kerana sebelum ini, saya menawarkan diri untuk pergi ke Gaza. Pada ketika itu, sesuatu telah meragut hati saya dan cara terbaik adalah ke sana di mana saya akan tumpukan sepenuhnya kepada kerja. Dengan rasa kecewa lebih baik saya lakukan sesuatu membantu saudara seagama. Apalah sangat derita saya berbanding kesengsaraan warga Palestin yang saban hari disembelih Yahudi. Sejujurnya ketika membuat keputusan ke sana, saya telah bersedia segalanya. Kiranya ditakdirkan terkujur di sana, saya lebih redha.

Saya akui...adakala Islam pada nama, sembahyang tunggang langgang, pergaulan bebas...tetapi di hati kecil saya masih bercita-cita untuk syahid kerana mempertahankan agama. Allah Maha Mengetahui. Mungkin dengan cara itu saya mampu menebus segala kesilapan.




Saat-saat akhir sebelum berlepas ke Gaza..sempat menemui seseorang di Pick and Brew di One Utama. Saya meluahkan rasa kecewa dan yang berkenaan meminta maaf .

Pada mulanya saya merahsiakan tugasan ini daripada ahli keluarga. Sehari sebelum berlepas baru saya beritahu. Maman seperti biasa memberi sokongan.

"A.. tidak semua orang dapat pergi ke sana, Cuma jaga diri dan lakukan yang terbaik untuk menolong orang Gaza".

SMS Esah Maria dan Yzmier yang dihantar sebelum berlepas memberi kesan kepada saya supaya pulang dengan selamat. Ringkasnya kedua pengantin baru ini meminta saya berjanji yang akan jaga diri.

Tepat jam 10.25 malam, 15 Januari saya berlepas menuju ke Kaherah, ibu negara bumi Firaun. Walaupun naik boeing, layanan yang diberikan macam kita ni haprak. Ini kali kedua saya naik Egypt Air. Perasan, pesawat tu memang buruk.




Rasanya kalau mampu tidak akan naik Egypt Air untuk kali kedua, kecuali percuma ...pengalaman sejak 75 tahun lalu tidak membawa sebarang makna

Apapun perjalanan yang memakan masa 13 jam via Mumbai ini selamat sampai. Saya memang payah tidur. Bila sampai drama berdepan dengan Pak Arab yang banyak kerenahpun bermula.

Bersambung.......

No comments: