Sunday, February 15, 2009

Selagi Ada Kudrat

Setelah sekian lama tidak memberi ceramah, akhirnya 12 Februari lalu, saya dijemput ke MISC bagi menceritakan Pencerobohan Israel ke atas bumi Gaza dari perspektif seorang wartawan. Syukur segalanya berjalan dengan lancar walaupun saya tidak sehebat penceramah lain. Paling penting hadirin mendapat mesej bagi membantu meringankan beban dek kezaliman Yahudi.

Mungkinkah liputan yang saya lakukan di Gaza akan memberi saya peluang yang lebih baik? Hanya DIA Yang Maha Mengetahui.

20 Februari ada satu lagi jemputan, kali ini di Masjid Hadhari, Jerteh, Terengganu. Insya Allah saya akan lakukan yang terbaik bagi membantu penduduk Palestin.

Berdasarkan laporan yang diterima bekalan makanan semakin kritikal. Hanya terdapat bekalan 10 tan beras bagi menampung 1.4 juta penduduk Gaza.

Kemarahan membuak kepada Mesir. Memang Firaun...bagi saya Hosni Mubarak sama seperti Firauan yang hidup semasa zaman Nabi Musa. Ramses 11, King Tut dan Suzan Mubarak setaraf dengan bini dan gundik Firaun.



Mesir bukan sahaja menyekat lori bantuan daripada masuk ke Gaza, untuk keluar dari Rafah halangan yang sama dikenakan.

Selama ini kita asyik mengutuk Israel dan Amerika Syarikat...tetapi tidak kepada Mesir yang menjadi penghalang kepada penghantaran bantuan kemanusian. Saya telah luahhkan rasa kecewa dengan Mesir dalam pelbagai saluran.


Sebahagian daripada petugas kemanusian dari Turki yang terkandas di pintu Rafah, Mesir kerana tidak dibenarkan memasuki Gaza

Kalau keadaan di Gaza menjadi lebih kritikal, kedutaan Mesir di Kuala Lumpur dan mungkin seluruh dunia perlu dihambat dengan tekanan tunjuk perasaan. Pergi Jahanam Hosni Mubarak!!!!!!!.

No comments: