Saturday, February 7, 2009

Kaherah

Cuti selama 12 hari, lama masa tu nak buat apa? Untuk tidak membazir saya beli 3 buah novel bahasa Malaysia untuk jadikan teman. Tidak sempat nak jumpa Maman dekat Borders. Si Bongsu yang sepatutnya hantar Maman dan Melaney ke The Curve, lupa dan beritahu ada casting... dan saya tiba-tiba rasa malas untuk keluar rumah. Cuma petang tadi keluar pergi MPH.



Santapan untuk 12 hari cuti....jangan tidak tidur malam dah


Sambungan....


Setelah setahun sebulan, akhirnya saya menjejaki kaki semula ke bumi Kaherah. Cuaca yang agak sejuk dan berangin menangkap sendi. Ohhh detik hati tiada apa yang berubah kecuali terminal baru.

Sebelum ke Darfur, Mesir merupakan negara yang ingin sekali saya kunjungi. Namun segala persepsi indah terkandas dek kebiadaban penghuni bumi Firaun. Untuk kali kedua saya telah bersedia.

Seperti dijangka, tiada yang ringkas dan mudah. Di setiap ruang yang sepatutnya dipercepatkan, dilengahkan. Agak lama untuk melepasi pintu masuk. Ia mengambil masa tidak kurang 45 minit tersangkut di imigresen. Ada sahaja perkara yang tidak kena. Ejaan nama kena sesuaikan dengan tulisan tangan dia orang. Macamlah tulisan kita ini macam cakar ayam.

Babak seterusnya bercanda dengan kastam. Alhamdulillah tidak banyak masalah. Saya kemudian ke luar...ingatkan hendak menyedut udara segar, tetapi hidung ini kembang kempis, walaupun suhu di dalam lingakaran 14C, pencemaran masih ketara.

Ustaz yang ikut sekali, kejap ada kejap tidak ada. Saya tidak suka tunggu itu dan ini tanpa alasan. Selepas satu jam memerhati ona, saya mendesak dan bertanya, "nak tunggu apa lagi. Ambik aja teksi.".




Bandaraya ala setinggan dengan jumlah kepadatan penduduk melebih 20 juta orang


Kami bertiga menuju ke hotel yang telah ditempah, sekali lagi bana Pak Arab. Sebelum ini dah bagi 100 Geneih, dia mintak lagi. Ustaz yang baik hati tu bagi aja..Tambah lagi 20 Heneih. Tapi apa yang berlaku, dia hantar ke hotel yang silap. Dalam hati saya menyumpah. Kesudahannya kami naik teksi yang tidak ubah seperti naik kaldai. Tidak sampai 20 minit kami sampai di Phroah Egypt Hotel yang terletak di Muhadisein. Tidak semen-mena kena tambah lagi 80 Geneih.

Yang penting, ingin rehatkan badan. Tetapi tidak sampai 2 jam kemudian, telefon saya berdering. KL mintak story, kalau tidak sabar, saya menjerit....baru sampai dah mintak bahan, mana ada....ingat nak tidur sekejap tetapi mood dah hilang. Apa tidaknya selain gangguan dari KL, katil rasa spring....dah antik.

No comments: