Friday, January 30, 2009

Kisah Anjing

Saya tidak berpeluang berehat sejak pulang dari Gaza 27 Januari lalu. Sampai sekarang banyak sekali tugasan tetapi tidak terasa penat. Saya kena korbankan masa demi mengenengahkan derita saudara yang sedang diancam kezaliman Yahudi.

Alhamdulillah setakat ini 3 episod telah ke udara dan menjadi tajuk berita utama Buletin Utama.

Setakat ini tidak sukar untuk saya mengolah cerita. Syukur kepada Tuhan kerana menganugerahkan bakat ini.Tetapi di sebalik ketekunan untuk melaksanakan amanah yang diberikan, ada suara sumbang, bukan dari jabatan saya, tetapi dari stesyen tv lain.

Kisahnya bermula sewaktu segerombolan wartawan daripada pelbagai anak syarikat membuat liputan di Gaza. Sebagaimana diminta saya telah membantu mencari tempat penginapan. Itu yang saya mampu.

Namun begitu ada seorang wartawan, menelefon rakan setugasnya di Malaysia memberitahu yang dia kesulitan untuk menghantar visual.

Si Mamat ...yang terkenal dengan fungsi kipasnya apa lagi terus menjaja cerita yang sama sekali berbeza kepada editor....Bukan tokok tambah, lebih dari itu.

Ketika diberitahu saya tersenyum...al maklum perangai mamat yang menghadapi masalah ini. Memang kaki canang...bukan pertama kali melemparkan fitnah terhadap saya. Peelnya masyhur kaki ponteng dan kelentong. Dalam bahasa ringkasnya...bodoh macam kaldai @ himar.

Selain saya ramai lagi yang pernah terkena fitnah mamat sekor ni. Bukan sekali masalah tingkah laku dia kedengaran...pernah keluar surat khabar. Sendiri mau ingatlah. Cermin muka sebelum mengata orang lain. Dulu saya difitnah dengkikan dia kerana dia menjadi pembaca berita...(setakat rating bawah 100 ribu apa kelas).Mamat sekor ni tidak tahu latar belakang saya, kalau nak jadi pembaca berita dah lama. Bukan sekarang.

Kerana mulut jahatnya..ada yang berhenti kerja dan ada yang menjadi mangsa kebencian bos (sekarang bos ni dah bla...satu spesis)

Pesan seseorang yang pernah menjadi mangsa..." Abang, anggap dia tu macam anjing. Siapa yang lalu dia akan menyalak. Ada banyak perumpamaan yang menceritakan tingkah laku anjing. Antaranya anjing kurap dan anjing tersepit".

Bagi saya kisah anjing dengan bayang-bayang menjadi pengajaran. Kerana tamak sanggup melepaskan tulang yang digonggong.

Secara ringkasnya saya kasihan dengan mamat ni kerana jarang jumpa lelaki yang suka canang cerita orang lain. Paling malang, bila jiwa anjing terperangkap dalam jasad manusia. Dalam bahasa mudah, rupa aja manusia tetapi hati budi macam anjing.

Percayalah satu masa nanti, sandiwaranya akan memakan diri. Hanya waktu yang akan menentukan. Kita tunggu dan dilihat.

1 comment:

Anonymous said...

Kerana mulut jahatnya..ada yang berhenti kerja dan ada yang menjadi mangsa kebencian bos (sekarang bos ni dah bla...satu spesis)
....
penambahan ayat:

Kerana mulut jahatnya..ada yang berhenti kerja, ADA YANG TERUS DIGAM DI MATA "SULTAN" DAN TERPALIT TAHI SEHINGGA TIDAK BOLEH NAIK DAN KEMANA-MANA, dan ada yang menjadi mangsa kebencian bos (sekarang bos ni dah bla...satu spesis)
.....

entahlah..sampai bila nak ada mulut ini..sedih la