Sunday, March 1, 2009

Tragedi Si Bapa

Tiada siapa dalam dunia yang ingin mengakhiri perkhawinan dengan perceraian. Tetapi apa yang berlaku di luar kudrat manusia sebagai makhluk. Semua yang pernah merasai nikmat berumahtangga...tidak mudah untuk kembali hidup sendirian apatah lagi bagi mereka yang mempunyai zuriat.

Ramai yang cuba menyelamatkan perkahwinan atas faktor anak. Tetapi ramai juga yang terpaksa mengenepi alasan itu selepas tiada lagi persefahaman.

Kesudahannya anak-anak menjadi rebutan. Tidak kira kepada siapa keputusan memihak...tetapi adakalanya hak seorang bapa sering dinafikan. Lebih memburukkan keadaan bila keluarga isteri campurtangan.

Dalam kebanyakan kes....selepas mahkamah membuat keputusan, hak seorang bapa untuk bermesra dengan anak sering dicabuli.

Berbeza dengan kes ibu tunggal....penderitaan bapa tunggal tidak banyak didedahkan. Mungkin faktor ego menghalang mereka daripada menceritakan kesengsaraan kepada masyarakat awam.

Bagi anak yang sempat mengenali bapa....ia tidaklah sukar untuk menyakinkan mereka., apa yang sebenarnya berlaku dan perceraian tidak bermakna mereka kehilangan kasih sayang dari seorang lelaki yang dipanggil ayah.

Ia berbeza sama sekali dengan anak yang tidak memahami apa-apa. Mereka mudah dipengaruhi. Lebih malang dalam kebanyakan kes....kerana silap asuhan dan eksploitasi masa, si anak memanggil "uncle". Bagi si ayah....ia adalah tragedi.

No comments: