Wednesday, March 25, 2009

Cerpen 250309

Juraian air mata berderai. Maria cuba tahan permainan perasaan dari lamunan. Nyata tidak banyak kudrat wanita ini selepas melahirkan anak.

Secara zahir tiada apa yang kurang selepas Pak Haji Sulaiman dan Mak Wan menjaga beliau sepanjang mengandung anak sulung. Biar keluarga Tengku Jalil tidak pernah menganku beliau sebagai isteri yang sah, apa yang berlaku tersirat 1001 hikmah. Lebih 7 bulan ditatang di rumah besar itu, Maria merasakan sudah sampai ketikanhya, dia membuat keputusan.

"Oh Tuhan, aku ingin mengenaliMu dan menjadi hambaMu yang baik. Apakah aku tersilap arah selepas meninggalkan keluargaku dan agama yang dianut selama ini".

Lamunan Maria yang mengenali Islam selepas mengenali Tengku Jalil mula bersulam bisikan iblis.

"Mama, Papa please forgive me". Maria terus bermonolog.

Segalanya terhenti selepas Mak Wan membuka daun pintu.

"Ya Allah kenapa nak kau menangis nak. Jangan lemah semangat. Maria dalam pantang kan nanti kena ngoyang".

Mak Wan memeluk Maria sambil meniup ubun dengan bacaan tiga Qul dan beberapa potong doa untuk menghilangkan rasa gundah.

"Maria, jangan bersedih, apa yang berlaku adalah takdir. Kita orang Islam kena percaya pada qada' dan qadar. Setiap apa yang berlaku, tidak hari ini, esok, lusa, insya Allah akan tersirat hikmah Maria". Pujuk Mak Wan.

"Pak Cik dah balik, dia dah dapat ilham nak namakan anak ini. Dah tanya orang alim. Ada beberapa nama. Tu lah nak ajak Maria berbincang".

Mak Wan keluarkan sapu tangan dari kocek kekek baju kurung Johor, sapukan saki baki air mata Maria. Wajah yang kusam sedikit ceria.


No comments: